Dlaczego warto ćwiczyć w grupie

Dlaczego warto ćwiczyć w grupie

Jest założycielką „Bodyfit”, pierwszego klubu fitness we Wrocławiu oraz Wrocławskiej Akademii Odchudzania i Zdrowego Stylu Życia. Pomimo skończonej pięćdziesiątki i pewnych problemów ze zdrowiem, nadal ćwiczy i promuje aktywny styl życia.

Magda Wieteska: Od ponad 20 lat prowadzi Pani kluby fitness. Skąd wzięło się zainteresowanie właśnie tą tematyką? Jakie były początki? Co sprawiło, że nadal jest Pani aktywną instruktorką?
Teresa Popowicz: Na początku grałam w teatrze pantomimy, w czasie studiów, z miłości do ruchu i plastyki ciała. Wcześniej osiągałam świetne wyniki w gimnastyce artystycznej. Wieloletnia pasja, aktywność i miłość do muzyki połączyły się w jedno – w fitness, czyli gimnastykę i taniec przy muzyce.
Nie było łatwo, nie było wzorców, nie było jeszcze wtedy w Polsce fitnessu. Czułam się twórczynią i wizjonerką. Z pasją i wielką determinacją stworzyłam coś zupełnie u nas nowego. Wtedy, w latach 80., było to jedyne takie miejsce we Wrocławiu powstałe z myślą o tych wszystkich, którzy realizując się w ruchu i tańcu będą czuć się zdrowsi, spełnieni i szczęśliwi. Wprowadziłam nowe formy fitnessu, stworzyłam autorskie programy, takie jak „Cofnąć czas”, Super Linia”, „Bodyfit Mama”.
Moją misją od początku było upowszechnianie zdrowego stylu życia. Zaraziłam nią wielu dzisiejszych instruktorów i trenerów fitness, pracowników uczelni wyższych i niezliczone rzesze ćwiczących ludzi.
W klubach Bodyfit, w świetnej atmosferze każdy może znaleźć coś dla siebie, bez względu na wiek, wagę i stopień wyćwiczenia. Sama jestem tego przykładem, gdy po 50-tce prowadzę zajęcia callanetics z osobami w różnym wieku i czuję się szczęśliwa.

M.W.: Ludzie po 60. roku życia, którzy nie żyli wcześniej aktywnie, obawiają się, że zapisując się do klubu fitness, nie podołają ćwiczeniom fizycznym. Czy rzeczywiście tak jest, czy te obawy są uzasadnione?
T.P.: Pozostanie w dobrej formie do późnej starości jest zasługą dobrej kondycji fizycznej i systematycznej aktywności ruchowej. Powinniśmy się skupić się na czynnikach, nad którymi możemy mieć kontrolę, a należy do nich aktywność fizyczna. Zmniejsza ona ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy i różnych nowotworów, a przede wszystkim zapobiega osteoporozie. Po 40. roku życia tracimy 1/6 mięśni, zaczyna się zmniejszać gęstość kości. Poprzez systematyczną aktywność fizyczną można odbudować zarówno utracone mięśnie, jak i gęstość kości, a ćwiczenia poprawiające równowagę pomogą uniknąć niebezpiecznych dla zdrowia upadków i złamań. Dobra kondycja fizyczna uzyskana poprzez systematyczny trening wzmacnia także system odpornościowy organizmu, umiejętność radzenia sobie ze stresem, świadomość swojej osobowości i pozytywną percepcję otaczającego świata. Silni ludzie pozostają młodzi, a ci, którzy ćwiczą regularnie mogą nawet „cofnąć czas”.

M.W.: Jakie ćwiczenia poleca Pani seniorom?
T.P.: Seniorom dedykujemy zajęcia o specjalnym charakterze i odpowiednim stopniu trudności. Ćwiczenia, które w bezpieczny i skuteczny sposób poprawiają siłę mięśni i sylwetkę. Nastawione są na wzmacnianie kości, których gęstość z wiekiem maleje, przez co stają się podatne na złamania i urazy. Efektem ćwiczeń jest zwiększenie sprawności aparatu ruchowego i równowagi, przyspieszenie przemiany materii, wzmocnienie miednicy, poprawa stabilności stawów kolanowych, wzmocnienie kręgosłupa i stawów barkowych, wzmocnienie mięśni, stawów i otaczających je części miękkich. Mocne i rozciągnięte mięśnie zmniejszają ryzyko nadwerężenia i zapalenia stawów, a zwiększona gęstość kości zapobiega upadkom, kontuzjom i złamaniom. Poza tym regularne ćwiczenia pomagają zredukować stres, regulują ciśnienie, a także opóźniają proces starzenia się. Jednak niezbędnym warunkiem uczestnictwa jest zgoda lekarza prowadzącego na udział w zajęciach.

M.W.: Wiele starszych kobiet obawia się uczestnictwa w zajęciach fitness ze względu na tuszę, mniejszą sprawność, ryzyko urazu…
T.P.: Kobiety otyłe narażone są na przeciążenia stawów wynikające z nadwagi i związane z tym bóle stawów kolanowych, barkowych i kręgosłupa. Okazuje się jednak, że właśnie szczupłe kobiety, o jasnej karnacji skóry są bardziej niż inne zagrożone ryzykiem osteoporozy. W przypadku kobiet ważne są silniejsze kości miednicy, które mogą pękać z upływem wieku i wskutek działania osteoporozy. Lubiane przez starsze kobiety spacery poprawiają gęstość kości, ale nie działają wystarczająco na poprawę gęstości kości bioder. W tym przypadku potrzebny jest kompleksowy program treningu wzmacniającego. Należy wiedzieć, że każdy dodatkowy kilogram tkanki mięśniowej zwiększa przemianę materii, co ma niebagatelny wpływ na poprawę zdrowia i kondycji fizycznej.

M.W.: Czyli każdy może ćwiczyć? A co z ludźmi przewlekle chorymi, np. na cukrzycę, co z osobami, które mają problemy z sercem, wydolnością oddechową? Czy regularna aktywność fizyczna nie zaszkodzi ich zdrowiu?
T.P.: To prawdziwa recepta na zdrowie, bo regularna aktywność fizyczna nigdy nie szkodzi! Szkodzi nam brak aktywności fizycznej, złe samopoczucie, brak pewności siebie i skupianie się na dolegliwościach. W każdym jednak przypadku potrzebna jest opinia lekarza prowadzącego, który zasugeruje bezpieczne i celowe formy aktywności. Tu najważniejsze jest pozytywne nastawienie i wola zmiany stylu życia. U wielu ćwiczących poprawiają się wyniki, odstawiają leki, powracają do zdrowia.

M.W.: Jaki rodzaj gimnastyki poleca Pani seniorom?
T.P.: Polecam gimnastykę wzmacniającą, ćwiczenia na zdrowy kręgosłup, chodzenie po bieżni lub jazdę na rowerze stacjonarnym (trening kardio).
Zajęcia w grupie z instruktorem są bezpieczne, a grupa motywuje do wysiłku i systematyczności. To dla większości z nas najlepsza forma aktywności fizycznej. Mając na uwadze te korzyści, warto podarować sobie trochę czasu. Wzmocnić ciało, zdrowie i kondycję, zrelaksować się, ale także poznać nowych klubowiczów, poprawić samopoczucie. Po zajęciach jesteśmy wręcz szczęśliwi! Nie ma wymówki, która usprawiedliwiłaby brak regularnej aktywności fizycznej dla zdrowia i świetnego samopoczucia.

Słowa kluczowe

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany