Firma przyjazna seniorom, czyli Otwarci 50+

Firma przyjazna seniorom – jak zadbać o taki wizerunek, tworzyć ofertę przyjazną osobom 50+  i budować gospodarkę otwartą na najstarszych konsumentów? O Programie Otwarci 50+ opowiada Linda Matus, wydawca i redaktor naczelna „Gazety Senior”, prezes Silver Store Sp. z o. o. – właściciel marki MediaSenior.pl, dla której marketing 50+ to codzienność.

Firma przyjazna seniorom = Program Otwarci 50+

Linda Matus: Program Otwarci 50+ łączy seniorów i firmy. Pokazuje w jaki sposób tworzyć firmę przyjazną seniorom. Pomysł narodził się w redakcji Gazety Senior, gdzie pracujemy zarówno z seniorami, jak i z przedsiębiorstwami. I widzimy, że te dwa światy są sobie bardzo potrzebne. Bo to, jak żyje się seniorowi na co dzień, zależy w dużym stopniu od firm, które działają w jego sąsiedztwie. Czy on dzięki nim może realizować swoje plany i czy go na to stać. Osiedlowy sklep, apteka, krawcowa, fryzjer, biuro podróży, to są miejsca, w których seniorzy spędzają sporo czasu i zostawiają tam swoje emerytury. W sklepie, u fryzjera toczy się prawdziwe życie.

Na czym polega Program Otwarci 50+ w praktyce?

Przystąpienie firm do programu polega na poparciu Kredo Programu Otwarci 50+, czyli ośmiu najważniejszych kwestii, które należy wziąć pod uwagę, gdy chcemy działać dla osób starszych. Naszą rolą jako organizatora jest edukowanie tych organizacji m.in. poprzez newsletter i bloga, który mówi o zagadnieniach marketingu senioralnego. Seniorom, będzie wskazywać organizacje otwierają się na nich, firmy przyjazne seniorom.

Czego dotyczą te zasady? Jak być firmą przyjazną seniorom?

Zwracamy uwagę firm na bardzo różne kwestie. Na przykład przypominamy o tradycyjnej komunikacji z seniorami i o dostrzeganiu barier, które czasami stawiamy. W praktyce chodzi o to, aby senior dzwoniąc do firmy mógł połączyć się z drugim człowiekiem, a nie tylko z automatem, który odeśle go do strony internetowej. Posiadanie strony internetowej stało się dla wielu doskonałą wymówką. Warto również zadbać o materiały drukowane dla klientów tradycjonalistów. Najstarsi seniorzy nie zawsze chętnie korzystają z Internetu. Firma, która ma ciekawy produkt dla seniora dostępny tylko w sieci, strzela sobie w stopę. A co jeśli ten produkt rozwiązuje naprawdę ważny problem?

Czy kredo zachęca do innowacji w srebrnej gospodarce?

W kredo mówimy o pomysłowych rozwiązaniach. Polacy słyną z kreatywności. Wystarczy wskazać im potrzeby osób starszych jako pole do poszukiwań ciekawych rozwiązań. Warto zacząć od najprostszych rzeczy. Niech to opakowanie ulubionego serka łatwiej się otwiera, a na etykiecie znajdzie się informacja, czy z chorobami wieku podeszłego warto to jeść. Na prowadzonych szkoleniach (Szkolenie: Ile możesz zyskać sięgając po 14 mln klientów seniorów, przyp. red.) pokazuję sklep, gdzie senior ma przy wózku lupę na łańcuszku i to jest zrobione w ładny i inteligentny sposób. Kolor podłogi podpowiada mu, w jakiej części sklepu teraz się znajduje. Seniorowi coraz trudniej zadzierać głowę, aby dostrzec te wszystkie ważne informacje, które wiszą… pod sufitem. Niby drobiazgi, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Narzędzia marketingowe programu Otwarci 50+

Bardzo ważnym problemem jest samotność wśród osób starszych. Czy mówiąc o poświęcaniu seniorom czasu i uwagi program przemyca walkę z tym zjawiskiem?

W pewnym sensie tak. Ubolewa się, że seniorzy siedzą w domach, nie spotykają się poza domem z przyjaciółmi, rodziną. Łatwo rzucić wytrychem: „nie mają pieniędzy, żeby chodzić po kawiarniach“. Tylko czy rzeczywiście zawsze o to chodzi?
Na Zachodzie spotkałam się z tym, że seniorzy mają swoje miejsce w karcie tzw. Menu 50+, które jest lżejsze dla żołądka i wątroby, porcje są mniejsze – seniorzy z reguły jedzą mało. Co najważniejsze, to danie jest bardzo tanie. Wielu seniorów, których znam, spotkałoby się na takim obiedzie poza domem, ponieważ nie zawsze chcą zapraszać gości do siebie. Dzięki temu spędzaliby czas wśród ludzi i nie czuli się tak samotni. Ale senior musi na wielu poziomach poczuć, że to miejsce jest mu przyjazne, że chcą go tam gościć, a z tym też bywa różnie.
Wiele spraw i decyzji jest dziś w rękach młodych. Jeśli nie wpłyniemy na nich, to sami sobie na przyszłość zgotują świat, który będzie nie do życia.
Nasza rola to podpowiadanie możliwych rozwiązań. Zaplanowaliśmy wiele działań, które pomogą firmom zdobyć serce seniora. A seniorom dowiedzieć się, kto o ich względy zabiega.

Program pomaga również w sposób dosłowny i finansowy.

Przystąpienie jest bezpłatne, ale przygotowaliśmy narzędzia marketingowe dla firm, które mogą kupić za niewielką opłatą. Część środków, które w ten sposób zbierzemy, przekażemy na rzecz najbardziej potrzebujących seniorów.

Serce to symbol seniora, spinacz oznacza firmę, z ich połączenia powstał symbol Otwarci 50+.

Połączenie serca i spinacza to jest ważny znak rozpoznawczy, sygnał wskazujący organizacje, które chcą się otworzyć na potrzeby starszych klientów. Produkty i usługi dla seniorów to wciąż nisza na polskim rynku, wszyscy się tego uczymy, dlatego apeluję do seniorów, aby mieli dużo życzliwości dla tych organizacji, które są na początku drogi i aby sami również podpowiadali. Tego typu uwagi, spostrzeżenia są naprawdę coraz częściej uwzględniane przez firmy. Jak to działa? Jeśli jeden senior powie, że nie jesteś przyjazny seniorom, nie przejmiesz się. Gdy usłyszysz to po raz drugi – zastanowisz się. Jeśli jednak po raz trzeci senior zwróci ci uwagę – to zmienisz swoje postępowanie.

Pozostaje wciąż wiele spraw na poziomie systemowym, od opieki zdrowotnej przez pomoc społeczną po opiekę długoterminową.
Angażujemy się w różne działania, wspieramy inicjatywy, deklaracje do odpowiednich władz, które mają na celu popchnięcie spraw na poziomie systemowym. Ale to wszystko trwa i nie rozwiązuje wielu problemów. Moim zdaniem musimy działać i tu, i tu.

Podsumujmy

Chcę podkreślić, że wszystko leży w rękach zwykłych ludzi i właśnie dlatego wierzę, że wiele możemy zmienić. Nasze miasto to dobry przykład. W Polce najwięcej klubów seniora jest we Wrocławiu, pewnie nie każdy o tym wie. Mamy dziewięć prężnie działających uniwersytetów trzeciego wieku z prawdziwego zdarzenia, które działają przy uczelniach wyższych. Nasza redakcja zaczynała tu, we Wrocławiu, a dziś działamy w całym kraju. A tego wszystkiego dokonują systematyczną, ciężką pracą ludzie, najczęściej sami seniorzy. Wiele inicjatyw to zasługa pojedynczych osób, które swoją pasją zaraziły innych. Nie jest łatwo, ale można. A patrząc na duże zainteresowanie Programem już w pierwszych dniach po jego starcie, jestem pełna optymizmu.

Sprawdź czy firma przyjazna seniorom to Twoja firma?

Link do Program Otwarci 50+

Więcej o Agencji Media Senior przeczytasz na www.mediasenior.pl

Dowiedz się, jak promować produkty i usługi w największej gazecie senioralnej w kraju.

Redakcja
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds