Jak aktywność wpływa na zdrowie?

W zdrowym ciele – zdrowy duch. I chociaż powszechne jest stwierdzenie, że aktywność sportowa równa się zdrowie, warto zastanowić się co to tak naprawdę oznacza. Okazuje się bowiem, że korzyści płynące z aktywnego życia dotyczą wielu obszarów jego obszarów. O ile nie istnieją poważne przeciwwskazania zdrowotne, każda forma ruchu dopasowana indywidualnie do naszych możliwości i potrzeb jest wskazana, by jak najdłużej zachować nie tylko sprawne ciało, ale i umysł.

Za jedną z najczęściej wskazywanych zalet uprawiania sportu uznaje się utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Nasilone tempo spalania kalorii doprowadza do redukcji tkanki tłuszczowej i pozwala na osiągnięcie zdrowej sylwetki. W ten sposób nie tylko wyglądamy, ale przede wszystkim czujemy się lepiej, nie obciążając naszego układu kostno-stawowego dodatkowymi kilogramami. Sprzyja to również walce z ewentualną otyłością, szczególnie ryzykowną dla osób prowadzących siedzący tryb życia – według Światowej Organizacji Zdrowa (WHO) od 1975 r. potroiła się liczba osób z tą przypadłością. W 2016 roku ponad 1,9 miliarda dorosłych miało nadwagę, z czego ponad 650 mln było otyłych.

Aktywność fizyczna a zdrowie

Powiedz STOP nadciśnieniu

O regularną porcję ruchu powinny zadbać również osoby borykające się z chorobami układu krążenia. Co ciekawe problem podwyższonego ciśnienia krwi dotyczy aż 29 proc. Polaków, szczególnie starszych. Badania NATPOL-PLUS wskazują, że z podwyższoną wartością ciśnienia tętniczego we krwi zmaga się obecnie 58 proc. kobiet i 56 proc. mężczyzn powyżej 65. roku życia. Dlatego tym bardziej warto docenić fakt, iż regularne ćwiczenia wytrzymałościowe w znaczny sposób zmniejszają nadciśnienie tętnicze i zapobiegają rozwojowi chorób sercowo-naczyniowy[1]. Dobrym wyborem w tym wypadku są spacery i marsze, pływanie oraz jazda na rowerze. To formy aktywności, które wymagają niewielkiego obciążenia i umiarkowanej intensywności, takiej w trakcie której ćwiczący nie przekracza 60 proc. swoich możliwości.

Siła mięśni

Dzięki codziennemu wysiłkowi o wiele lepiej pracują również nasze kości i mięśnie. Przy regularnym wysiłku poprawiamy naszą koordynację nerwowo-mięśniową. Zwiększeniu ulega wówczas precyzja, szybkość i zakres ruchów[2] – dzięki czemu dużo mniej wysiłku wkładamy w wykonywanie codziennych czynności. W dłuższej perspektywie dochodzi również do wzmocnienia siły mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Dla osób w młodym wieku oznacza to mniejsze narażenie na wady postawy, zaś osobom w średnim i podeszłym wieku pozwala uniknąć dolegliwości bólowych kręgosłupa.

Więcej ruchu – lepszy nastrój

Równie istotną, a jednak wciąż niedostatecznie docenianą korzyścią dla naszego organizmu jest poprawa nastroju. Wydzielana podczas ćwiczeń serotonina, odpowiadająca za poczucie szczęścia, znacznie obniża prawdopodobieństwo depresji. Sprzyja temu również możliwość rozładowania negatywnych emocji w trakcie uprawiania sportu oraz towarzyszące mu poczucie satysfakcji, w dłużej perspektywie doprowadzające do wzrostu samooceny. Wyższe poczucie własnej wartości staje się często wynikiem porównywania przez osoby ćwiczące własnej wydolności fizycznej z wydolnością osób tej samej płci w podobnym przedziale wiekowym, które nie podejmują żadnych treningów. Dodatkowo uprawianiu sportu zwykle towarzyszy wyjście z domu i przebywanie wśród innych ludzi. To szczególnie ważne dla osób, które wycofują się z życia zawodowego oraz pełnionych dotychczas ról społecznych. Aktywność staje się wówczas nową formą budowania relacji, pozytywnie wpływającą na nasze samopoczucie.

Lepiej z bliskimi

Okazuje się, że czynnikiem motywującym do ćwiczeń w dużym stopniu jest również aktywność z bliskimi – aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że preferuje sporty uprawiane razem. Wychodząc z tego założenia, firma Benefit Systems (twórca popularnych kart MultiSport) wprowadziła do swojej oferty kartę MultiSport Senior, którą mogą zamówić dla swoich bliskich posiadacze zwykłych kart (MultiSport typu Pracownik). Zaletą karty jest nie tylko duży wybór aktywności, które można uprawiać wspólnie (w tym m.in. basen, siłownia, taniec czy zajęcia fitness), ale również szeroka gama aktywności relaksacyjnych takich jak joga, sauna i grota solna. Więcej informacji o programie MultiSport Senior znajduje się na stronie www.multisportsenior.pl.

Aktywność to pomyślne starzenie się

Badania Laurina pokazują, że sport seniorom po prostu się opłaca. Osoby po 65 roku życia, aktywne fizycznie, obniżają ryzyko wystąpienia niekorzystnych zmian związanych z procesem starzenia się. Dzięki aktywności ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera jest o 50 proc. niższe, a ryzyko wystąpienia demencji 37 proc. niższe[3]. Regularna aktywność ruchowa jest także jednym z najważniejszych czynników łagodzących wpływ wieku i umożliwiających tzw. pomyślne starzenie się[4]. Siedzący tryb życia ma niekorzystny wpływ na większość układów i funkcji organizmu. Aktywność pozwala za to na długi czas utrzymać niezależność i samodzielność w zakresie czynności dnia codziennego.

[1] Podręcznik Polskiego Forum Profilaktyki pod redakcją prof. dr. hab. Piotra Podolca, Medycyna Praktyczna, Kraków 2010
[2] Adam Pawlikowski – SOSW w Toruniu, Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka
[3] Laurin D., Verreault r., Lindsay J., Physical Activity and Risk of Cognitive Impairment and Dementia in Elderly Persons, Arch Neurol, vol 58, Mar 2011
[4] National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion. At a glance-Healthy aging: Preventing disease and improving quality of life among older Americans, 2004. Centers for Disease Control and Prevention, Atlanta, GA. Available at: http://www.cdc.gov/nccdphp/aag/aag_aging.htm 

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )