Jedzenie a odżywianie, czyli ważne różnice między ilością a jakością, które musisz znać po pięćdziesiątce.

Jedzenie a odżywianie, czyli ważne różnice między ilością a jakością, które musisz znać po pięćdziesiątce.

Odcinek 1. Cykl „Niedożywienie u seniorów” powstaje we współpracy z NUTRICO, szpitalem specjalizującym się w żywieniu dożylnym.

Czy wiesz, że można być jednocześnie otyłym i niedożywionym? Niestety, to prawda, a problem ten dotyka wiele osób po 50. roku życia, znacząco wpływając na ich funkcjonowanie w różnych sferach życia. Wyjaśniamy, czym jest niedożywienie, jakie są jego rodzaje i jak powinna wyglądać prawidłowa dieta seniora.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niedożywienie to brak równowagi pomiędzy zapotrzebowaniem na składniki pokarmowe i energię a podażą, której zaspokojenie pozwala na wzrost, podtrzymywanie funkcji życiowych oraz pełnienie określonych funkcji. ESPEN (European Society for Clinical Nutrition and Metabolism) mówi o niedożywieniu, które jest wynikiem braku wchłaniania lub spożywania substancji żywieniowych. Jeśli utrzymuje się on przez dłuższy czas, wówczas prowadzi do zmiany składu ciała, upośledzenia fizycznej i umysłowej funkcji organizmu oraz wpływa niekorzystnie na proces leczenia. Ważne jest zatem, aby nie tylko jeść, ale właściwie się odżywiać.

Ilość a jakość
Istnieją dwa rodzaje niedożywienia: ilościowe i jakościowe. Pierwsze występuje wtedy, gdy nie zapewnia się organizmowi odpowiedniej ilości pożywienia. Z drugim mamy do czynienia wówczas, gdy w codziennej diecie nie dostarczamy organizmowi wystarczającej ilości mikro- i makroskładników, jak np. żelazo, cynk, wapń, magnez, fosfor, potas czy sód.
Ryzyko niedożywienia jakościowego u seniorów jest ogromne. Zmiany fizjologiczne w przewodzie pokarmowym, będące konsekwencją starzenia się organizmu, wpływają na zmniejszenie wchłaniania wielu składników pokarmowych. Dodatkowo, niektóre leki powodują utratę apetytu i ograniczenie przyswajania cennych substancji odżywczych – mówi dr n. med. Łukasz Drozd, ekspert w zakresie żywienia klinicznego, twórca NUTRICO, ośrodka zajmującego się sporządzaniem mieszanin do żywienia pozajelitowego.

Ważne zalecenia
Odpowiednie żywienie jest ważne w każdym wieku, ale w przypadku seniorów powinno być szczególnie mocno kontrolowane. I to zarówno pod względem jakości, jak i ilości spożywanych posiłków. O brak apetytu w wieku senioralnym nietrudno.
Objawy towarzyszące infekcjom, przeziębieniom lub grypie, tj. gorączka czy biegunka, stanowią częstą przyczynę braku łaknienia. Osoby starsze, zwłaszcza unikające spożywania pokarmów, mają słabszą odporność, która sprzyja infekcjom bakteryjnym i wirusowym. Kilkudniowe ograniczenie spożywania posiłków zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia niedożywienia. Zapotrzebowanie kaloryczne u osób powyżej 60. roku życia wynosi około 2000 kcal – dla kobiet i około 2200 – dla mężczyzn. Ważne jest, by osoby starsze spożywały posiłki pokrywające w pełni ich zapotrzebowanie na składniki odżywcze, takie jak białko, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, wapń, żelazo, witaminy C i E – wyjaśnia Aneta Kościołek, dietetyk z Kliniki Szafirowa.

Drugi odcinek cyklu pt. „Niedożywienie w krajach rozwiniętych. Uwaga, seniorzy w grupie ryzyka” opublikujemy 1 września 2015.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany