Miejsce Przyjazne Seniorom

Miejsce Przyjazne Seniorom

Każdy ma swoją osobistą mapę miasta, w którym mieszka. Mapę ważnych dla niego punktów, miejsc, które odwiedza, bo musi i takich, do których powraca, bo są dla niego ważne, wyjątkowe i czuje się w nich dobrze. Ta mapa zmienia się z upływem lat – tak jak zmieniają się nasze potrzeby, sposób spędzania wolnego czasu, gusta. Warto zadbać, by z wiekiem punktów na naszej mapie nie ubywało. Tylko jak znaleźć takie przyjazne seniorom miejsca?

Trwa właśnie IV edycja akcji „Miejsce Przyjazne Seniorom”. Akcja ma na celu promowanie miejsc – kawiarni, sklepów, aptek, instytucji kulturalnych, edukacyjnych, rekreacyjnych, użyteczności publicznej i innych – które wiedzą jak podbić serca seniorów. Miejsc, które wychodzą naprzeciw wyjątkowym potrzebom najstarszych mieszkańców miasta. Miejsc, w których seniorzy są otoczeni należytym szacunkiem i gdzie mogą czuć się swobodnie wiedząc, że w razie jakichkolwiek trudności, zawsze mogą liczyć na pomocną dłoń.

Certyfikat dla najlepszych
Zwycięzcy każdej edycji akcji „Miejsce Przyjazne Seniorom” są nagradzani certyfikatem. Konkurować o to wyróżnienie mogą instytucje, organizacje, firmy i urzędy. Istnieje także możliwość zgłoszenia miejsca, które naszym zdaniem na taki certyfikat zasługuje. Wystarczy zebrać grupę przynajmniej 10 osób, które poprą daną kandydaturę oraz zdobyć pisemną zgodę dyrektora lub kierownika zgłaszanego miejsca na udział w akcji. Kandydaci muszą spełniać kryteria określone w regulaminie, czyli np. realizować zniżki i rabaty dla seniorów oraz posiadać stale rozbudowywaną ofertę opracowaną specjalnie dla nich. Miejsce ubiegające się o certyfikat musi być otwarte na potrzeby osób starszych, a jednocześnie nie zapominać o innych grupach wiekowych. W procesie oceniania brane pod uwagę będą nawet warunki lokalowe i to, czy nie stwarzają niepotrzebnych barier. Każda kandydatura zostanie wnikliwie sprawdzona. Wizytacją zgłaszanych miejsc i weryfikacją zgłoszeń zajmuje się komisja konkursowa, która układa listę potencjalnych zwycięzców. Ostateczną decyzję o przyznaniu certyfikatu podejmuje kapituła decyzyjna, czyli Prezydent Miasta Krakowa i Marszałek Województwa Małopolskiego. Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie certyfikatów odbędzie się podczas specjalnej Gali Finałowej.

Informacje
Wszystkie niezbędne formularze oraz regulamin akcji można uzyskać w Wydziale Spraw Społecznych Urzędu Miasta Krakowa os. Centrum C10 (Referat ds. Młodzieży i Seniorów) oraz w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Krakowie przy ul. Piastowskiej 32, a także za pośrednictwem stron internetowych organizatorów: www.dlaseniora.krakow.pl oraz www.rops.krakow.pl. Formularz zgłoszenia należy złożyć do 31 października w siedzibie Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie, lub przesłać na adres mailowy biuro@rops.krakow.pl, bądź listownie na adres ul. Piastowska 32, 30-070 Kraków, z dopiskiem: Akcja: „Miejsce Przyjazne Seniorom”. Termin ogłoszenia wyników i wręczenia certyfikatów nie jest jeszcze określony, kapituła ma czas do 15 grudnia. Równorzędnymi organizatorami i realizatorami akcji są Województwo Małopolskie oraz Gmina Miejska Kraków. Ze strony Województwa inicjatywę realizuje Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, a ze strony Gminy Miejskiej Kraków – Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Krakowa.
Firma Medikol działa w branży protetyki słuchu od ponad dwóch dekad. Wysoki poziom obsługi klientów z problemem niedosłuchu został doceniony przez krakowskich seniorów. Firmę nagrodzono certyfikatem „Miejsce Przyjazne Seniorom”. Rozmawiamy z panią Magdaleną Baczyńską, właścicielką firmy.

Ewelina Kodzis: W ubiegłym roku Medikol otrzymał certyfikat „Miejsce Przyjazne Seniorom”. Czym zaskarbili sobie Państwo uznanie swych najstarszych klientów?
Magdalena Baczyńska: Jesteśmy na rynku od ponad 20 lat, a nasi klienci są z nas zadowoleni. Nasza działalność jest skierowana głównie do seniorów, mamy dla nich specjalną ofertę i staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom tej grupy. Seniorzy czują się u nas komfortowo. Dbamy o to, by ewentualna niesprawność ruchowa nie ograniczała ich dostępu do oferowanych przez nas usług. Dopasowanie aparatu słuchowego zajmuje zwykle 2-3 wizyty. Po badaniu słuchu pacjent uzyskuje informacje niezbędne, by otrzymać refundację lub dofinansowanie. Zebranie dokumentów zajmuje pacjentom dużo czasu, a na koniec trzeba je wszystkie dostarczyć do nas. To ścieżka wyznaczona przez ustawodawcę i każdy z naszych klientów musi ją przejść. Dla seniorów jest to szczególnie uciążliwe, dlatego staramy się im w tym pomóc i załatwić za nich wszystko, co jest w naszej mocy. Wiemy, że gdyby nie pomocna dłoń, wielu seniorów zrezygnowałoby z aparatu słuchowego, tym samym skazując się na izolację społeczną i tracąc szansę na normalne, aktywne życie.
E.K.: Czy zdobycie certyfikatu pomaga w pozyskaniu nowych klientów?
M.B.: Oczywiście, zgłaszają się do nas osoby, które dowiedziały się o nas dzięki certyfikatowi, więc z pewnością pomaga… Ale i zobowiązuje.

Kawiarnia Cafe Caroline to wyjątkowe miejsce. Certyfikatem „Miejsce Przyjazne Seniorom” uhonorowano ją już trzy razy. O tajemnicę tego sukcesu zapytaliśmy panią Karolinę Witek, właścicielkę kawiarni.

Karolina Witek:
W naszej kawiarni dwa razy w miesiącu odbywają się wydarzenia artystyczne dużego kalibru. Zapraszamy muzyków, piosenkarzy, osoby o znanych nazwiskach, cenionych twórców z różnych miast Polski. Bilety są tanie, za kilkanaście złotych seniorzy mają szansę miło spędzić wieczór, oderwać się od codzienności, spotkać z przyjaciółmi i obcować ze sztuką. Planując wydarzenia bierzemy pod uwagę sugestie i życzenia naszych klientów. Kawiarnia ma 70 miejsc i zwykle mamy komplet słuchaczy. Żeby kupić bilet, trzeba się pospieszyć. Mamy liczną grupę stałych klientów, którzy wykupują wejściówki na długo przed spotkaniami. Cafe Caroline jest usytuowana w cichym, spokojnym miejscu, daleko od zgiełku ulicy. Można tu dojechać korzystając z MPK. Zadbałam o to, by w kawiarni było przytulnie i efektownie, wnętrza projektował artysta plastyk. To, co robię, daje mi ogromną satysfakcję, wkładam w to dużo serca. Myślę, że nasi klienci to czują.

Źródło: Czerwony Portfelik Senior, wydanie: Kraków wrzesień-październik 2014

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany