Nie dojadajmy, co zostało! cz. II

Nie dojadajmy, co zostało! cz. II

Bardzo ważna trzustka
Trzustka pełni w naszym organizmie dwie ważne funkcje: dostarcza do jelita cienkiego enzymy umożliwiające trawienie pożywienia (białek, węglowodanów i tłuszczów) oraz produkuje hormony regulujące poziom glukozy we krwi – insulinę. Z powodu przejedzenia nadmiernie obciążona trzustka nie daje rady wyprodukować odpowiedniej ilości enzymów trawiennych. Gdy jest podrażniona, może pojawić się ból w lewym podżebrzu, opasujący, przeszywający i promieniujący do pleców. Gdy przejedzeniu towarzyszy duża ilość alkoholu, może dojść do ostrego zapalenia trzustki, które musi być leczone w szpitalu. Aby temu zapobiec, należy unikać tłustych, obfitych posiłków i nadmiernego spożycia alkoholu. Jeżeli przebyliśmy w przeszłości zapalenie trzustki, tym bardziej powinniśmy być odporni na pokusy świątecznego stołu, ponieważ choroba ta lubi nawracać lub przerodzić się bez ostrzeżenia w postać przewlekłą. Innymi objawami zapalenia trzustki, prócz nasilonego bólu brzucha, są obfite wymioty, tłuszczowe stolce i gorączka.
To, co się dzieje w naszych jelitach, jest wynikiem zaburzeń powstałych w ww. częściach przewodu pokarmowego (brak enzymów i soków trawiennych itp.). Niestrawione resztki pokarmowe, zalegając w jelicie cienkim, stwarzają idealne warunki do rozwoju szkodliwej flory bakteryjnej.
Efektem są bóle brzucha, uporczywe wzdęcia i kolki, biegunki lub zaparcia oraz żylaki odbytu jako wynik zaburzeń oddawania stolca.

Sposoby na wzdęcia i…
Aby nie dopuścić do tych objawów należałoby unikać stanu przejedzenia. Jednak trzymanie zbilansowanej diety w trakcie świąt, czyli takiej, która ma odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych (białka, tłuszcze, węglowodany) raczej nie jest możliwe z uwagi na nasze polskie tradycje. Można jednak łagodzić dolegliwości. I tak na wzdęcia polecana jest gorąca herbata z kopru włoskiego lub z mięty ze szczyptą kminku oraz sam kminek. Pomoże łagodne masowanie brzucha, ruchem okrężnym, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara oraz ciepłe okłady, które przyspieszają usuwanie gazów z organizmu (termofor). A na przyszłość warto pamiętać o dodawaniu do potraw wzdymających szczypty imbiru lub czosnku czy majeranku.

… na zaparcia
Przy zaparciach możemy zachęcić nasze jelita do pracy, wypijając na czczo 2 szklanki ciepłej, przegotowanej wody z 2 łyżkami miodu i sokiem z cytryny. Pomogą także suszone śliwki lub śliwkowy napój (wigilijny kompot z suszonych owoców) oraz papka otrębowo-lniana (2 łyżki zmielonego siemienia zalej niewielką ilością ciepłej wody. Gdy napęcznieje, dodaj do niego otręby pszenne i starannie wymieszaj. Jedz, popijając wodą, najlepiej przed snem. Otręby warto na co dzień dodawać do zup i sałatek, wówczas prawdopodobnie do zaparć w ogóle nie dojdzie), a także olej lniany (np. z dodatkiem kiwi).

Biegunka
Naturalnym lekiem przeciw biegunce jest napar z suszonych jagód borówki czernic. W razie braku poprawy należy zażyć Smectę lub węgiel medyczny.

Kilka rad jak zdrowo świętować
– Do przygotowania posiłków używaj przypraw sprzyjającym trawieniu (zioła świeże i suszone, natka pietruszki, kminek, kurkuma, majeranek, czosnek, koper).
– Potrawy próbuj symbolicznie.
– Gryź dokładnie i długo – żołądek łatwiej strawi bardziej rozdrobniony pokarm.
– Ogranicz słodycze i zrezygnuj ze słodzonych napojów gazowanych (to są puste kalorie, sprzyjają zgadze i wzdęciom).
– Pamiętaj o przerwach między posiłkami (minimum 3 godz).
– W przerwach wychodź na spacer, bo ruch przyspiesza pracę przewodu pokarmowego.
– Odrzuć wyrzuty sumienia i stres związany z jedzeniem. Stres też powoduje bolesne skurcze przewodu pokarmowego.
– Alkohol pij z umiarem (nie obciążaj dodatkowo wątroby).

Źródło: „Gazeta Senior” Poznań grudzień 2015 – styczeń 2016

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany