Polacy są jednymi z najgrubszych Europejczyków

Polacy są jednymi z najgrubszych Europejczyków

22 maja obchodzimy Europejski Dzień Walki z Otyłością.  Od 2009 roku ten dzień wyraźnie zaznacza potrzebę mówienia o problemie otyłości. – Rozmowa o zapobieganiu nadwadze oraz informowanie zainteresowanych osób, gdzie mogą szukać pomocy są niezwykle ważne. Ten dzień jest naprawdę dobrym pretekstem, aby bliżej przyjrzeć się problemowi nadwagi i otyłości w Polsce – mówi Konrad Gaca, trener oraz ekspert do spraw żywienia. Dyskusja wokół tego tematu jest tym ważniejsza, ponieważ aż 38% społeczeństwa określa ją mianem choroby jedynie niekomfortowej!

Otyłość to choroba – co o niej wiemy?

Według badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Gaca System co czwarty badany nie ma świadomości, jak poważną chorobą jest otyłość, a brak motywacji uważa za największą barierą w walce z nią.

W Polsce problem dodatkowych kilogramów dotyczy aż 61% mężczyzn i 42% kobiet, co stanowi 51% populacji całego kraju! 60% respondentów badań przeprowadzonych na zlecenie Gaca System twierdzi, że z prośbą o pomoc udałoby się do lekarza. Zatem co sprawia, że zajmujemy aż 7 miejsce w Europie pod względem otyłości? Wiara w nasze możliwości. Wiara, że jesteśmy w stanie sobie pomóc bez interwencji specjalisty – a to, niestety, nic bardziej mylnego! – mówi Konrad Gaca.

Większość ankietowanych klasyfikuje otyłość jako epidemię XXI wieku ( 67,3% kobiet i 61,5% mężczyzn), ale wciąż bardzo duży procent respondentów nie traktuje tej choroby poważnie. 34,2% uważa, że można podjąć się jej leczenia we własnym zakresie, natomiast aż 41,4% respondentów szukałoby informacji w internetowych serwisach tematycznych (co czwarty – na portalach społecznościowych lub forach). Odsetek osób zgadzających się z tym stwierdzeniem malał wraz z wiekiem – w najmłodszej grupie wiekowej było to ponad 70% respondentów, a w najstarszej 60%.

Systemowe odchudzanie

Jak wynika z badań na temat prewencji oraz sposobów leczenia otyłości, większość respondentów w walce z otyłością zastosowałoby dietę, 60% zdecydowałoby się na zbilansowane posiłki, a prawie połowa (blisko 45%) wybrałaby wysiłek fizyczny.

Europejski Dzień Walki z Otyłością jest naprawdę dobrym pretekstem do podkreślenia znaczenia systemowego odchudzania w procesie zrzucania nadprogramowych kilogramów. System ten jest kompleksowy i indywidualnie skomponowany dla każdego pacjenta. W jego skład wchodzi dieta, trening, warsztaty z zakresu motywacji i najważniejsze: wyprowadzenie z diety oraz nauka mądrego życia – podkreśla Konrad Gaca.

Choroby związane z otyłością

Europejski Dzień Walki z Otyłością to dobra okazja, aby zastanowić się nad błędami żywieniowymi, które popełniamy na co dzień. Złe nawyki czy brak ruchu powodują nie tylko przyrost masy ciała, ale też liczne problemy zdrowotne. Są to bardzo często choroby układu krążenia, serca, nadciśnienie i miażdżyca, dodatkowo u osoby z poważną nadwagą wzrasta także ryzyko wystąpienia udaru,  zawału, nowotworu, a także cukrzycy typu II. Ważną informacją wynikającą z badań przeprowadzonych na zlecenie Gaca System jest fakt świadomości chorób, na które może narazić nas otyłość. Ponad 90% respondentów uważa, że otyłość zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia, zawału serca oraz podwyższenia cholesterolu. Większość ankietowanych wie również o wpływie otyłości na zmiany ustawienia kręgosłupa, zwyrodnienia stawów oraz zaburzenia oddychania. Najrzadziej badani wskazywali wpływ otyłości na cukrzycę, chorobę nowotworową i chorobę pęcherzyka żółciowego.

Otyłość bardzo niekorzystnie odbija się na psychice osób chorych. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Gaca System ponad połowa ankietowanych sądzi, że osoby otyłe są traktowane przez resztę społeczeństwa jako obywatele „drugiej kategorii”. A 54,2% respondentów uważa, że otyli mają znacznie mniejsze szanse na znalezienie partnera
i szczęśliwy związek.

7 zasad Zdrowego Żywienia

– Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego warto wprowadzić w swoje życie 7 prostych zasad, które pozwolą nam kontrolować swoją masę ciała, a co za tym idzie – uchronić się od wielu chorób dietozależnych – radzi Konrad Gaca.

1. Regularność posiłków

Regularność odpowiednio zbilansowanego jedzenia gwarantuje systematyczną utratę tkanki tłuszczowej. Należy pamiętać, że nie możemy ominąć żadnego posiłku! . Powinniśmy jeść ich cztery lub pięć, w zależności od trybu życia.

2. Odpowiednia kompozycja białek, węglowodanów i tłuszczów

Od tego, w jakich proporcjach dobierzemy do posiłków białka, węglowodany i tłuszcze, będzie zależeć, w jaki sposób nasz organizm będzie wytwarzał hormony. Prawidłowa gospodarka hormonalna pomaga w kontrolowaniu masy ciała.

3. Królewskie śniadanie

To, co zjemy rano, będzie miało wpływ na cały dzień. W śniadaniu musi znaleźć się porcja węglowodanów i to najlepiej złożonych, o niskim indeksie glikemicznym. Nie zapominajmy też o dobrym źródle białka.

4. Białkowa kolacja

Najlepszym pomysłem na ostatni posiłek dnia, szczególnie w czasie odchudzania, jest kolacja białkowa. Ma ona niezwykle pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalną, co pomaga
w odchudzaniu. Sięgnijmy po chude mięso, ryby, jajka, chudy ser biały lub specjalne proteinowe koktajle.

5. Zero soli, zero cukru

Bez soli w diecie będzie można pić duże ilości wody, dzięki czemu nie tylko oczyścimy organizm, ale także przyspieszymy swój metabolizm. Cukier  jest szkodliwy – on nie tylko tuczy, ale przyczynia się do powstawania wielu chorób. Jeśli w skrajnych przypadkach ktoś musi po niego sięgnąć, niech korzysta z cukru brzozowego.

6. Warto pić wodę

Woda w kapitalny sposób przyspieszy metabolizm. To fakt potwierdzony naukowo.
Systematyczne jej picie przez cały dzień może pomoc nam zwiększyć tempo metabolizmu nawet o 30 proc. Oczywiście nie pijmy jej w zbyt dużych ilościach, wystarczy jednorazowo wypić ok. 0,2-0,25 l.

7. Jedz odpowiednie tłuszcze

Nie wszystkie tłuszcze to dietetyczne zło. Wiele z nich usprawnia myślenie, chroni przed chorobami, a nawet pomaga leczyć serce. Najbardziej wartościowe są tłuszcze nienasycone. To one wzmacniają odporność, wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Znajdziemy je w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym i lnianym oraz orzechach.

Reasumując

Wśród 18 analizowanych krajów, Polska zajmuje 7 miejsce w rankingu częstości występowania zbyt dużej masy ciała u osób dorosłych. Dlatego Europejski Dzień Walki z Otyłością jest doskonałym pretekstem do tego, by podkreślić rangę choroby, jaką jest otyłość, zainteresować społeczeństwo wszystkimi niepożądanymi skutkami do których może doprowadzić oraz zaznaczyć, że nie jest ona wynikiem tylko zwykłego zaniedbania.

Badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Gaca System dowodzą, że nasza wiedza na temat otyłości nie jest wystarczająca, by potraktować tę chorobę jako bardzo poważny problem cywilizacyjny. Dlatego warto najpierw zacząć od siebie i przeanalizować swoje nawyki żywieniowe oraz tryb życia. To pierwszy krok do uzmysłowienia sobie skali problemu, jakim jest nadwaga oraz otyłość – podkreśla Konrad Gaca.

Źródło: Portal Newsrm.TV

fot. Pixabay

Słowa kluczowe

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany