Porady Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu cz. III

Porady Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu cz. III

Niezapowiedziana wizyta urzędniczki z ZUS? Ktoś w sprawie dokumentów z MOPS? A może nieumundurowany policjant? Takie wizyty powinny wzbudzić naszą nieufność. Zapraszamy na trzeci odcinek rubryki Porady Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu, a w nim autentyczne historie z ostatnich tygodni opatrzone komentarzem aspirant Małgorzaty Majewskiej, koordynatorki policyjnego programu prewencyjnego „Akademia Bezpiecznego Seniora”.

Do mieszkania jednej z wrocławskich seniorek przyszedł mężczyzna podający się za pracownika administracji. Mężczyzna twierdził, że chce naprawić przeciekającą instalację wodną i musi zwrócić jej nadpłatę za rachunki za wodę. Kiedy razem z lokatorką oglądali instalację wodną w łazience, do mieszkania weszła wspólniczka mężczyzny i skradła z kredensu osiemdziesięciolatki 5 tys. euro, 12 tys. zł oraz biżuterię.

78-letnia wrocławianka wpuściła do swojego mieszkania nieznaną jej kobietę, podającą się za pracownicę MOPS-u. Oszustka wykorzystała chwilę nieuwagi lokatorki i ukradła z przedpokoju torebkę. Poszkodowana straciła dowód osobisty, legitymację rencisty, dwa złote pierścionki i portfel, w którym było 500 zł gotówki.

asp. Małgorzata Majewska: W powyższych sytuacjach seniorzy nie zastosowali najważniejszej reguły: nie znam tej osoby, więc nie wpuszczam jej do mieszkania. W ostatnich miesiącach wzrosła liczba zdarzeń polegających na tym, że złodziej podaje się za przedstawiciela np. służb mundurowych. Tymczasem policjant, nawet ten nieumundurowany, zawsze musi się wylegitymować! Jeśli więc nie jesteśmy pewni kto stoi u naszych drzwi – czy jest to policjant, czy podający się za niego oszust – możemy zadzwonić pod numer 997 lub pod numer komisariatu z naszego rejonu i poprosić dyżurnego o udzielenie stosownych informacji i rozwianie naszych wątpliwości. Należy pamiętać, że policjant nigdy nie będzie prosił o przekazanie pieniędzy. Policja nigdy nie prowadziła, nie prowadzi i prowadzić nie będzie akcji typu „proszę przekazać nam pieniądze, gdyż wiemy, że ktoś chce panią lub pana oszukać i szykujemy na niego zasadzkę”.

Jeśli nasze mieszkanie ma odwiedzić urzędnik ZUS czy MOPS – z pewnością zostaniemy o tym poinformowani wcześniej, drogą listową, telefonicznie lub przez ogłoszenie. Nie bójmy się prosić o legitymację, identyfikator czy dokument tożsamości! Mamy prawo wiedzieć, kogo dokładnie wpuszczamy do domu. Jeśli coś wzbudzi naszą nieufność, możemy poprosić o asystę zaprzyjaźnionych sąsiadów. Taka „współpraca” z innymi lokatorami może być bardzo owocna, a oszustów z pewnością zniechęci. Możemy i powinniśmy w razie wątpliwości dzwonić do urzędów i pytać, czy dana osoba tam pracuje i czy została do nas wysłana. Pamiętajmy, zawsze możemy się z kimś umówić na inny termin, a w międzyczasie sprawdzić jego personalia.

Złodzieje starają się też wywabiać seniorów z ich mieszkań, np. pod pozorem nagłej potrzeby pomocy sąsiadce. Zamykajmy wtedy drzwi na klucz, nawet jeśli wychodzimy tylko na chwilę. Kilka minut wystarczy, by ukraść oszczędności, cenne pamiątki, biżuterię.


Młoda kobieta powiadomiła, że nieznana osoba podająca się za pracownicę ZUS, chciała oszukać jej babcię i wyłudzić od niej pieniądze na rzekomą zaliczkę. Jednak nie wzbudziła zaufania jej babci, która, mimo próśb nie wpuściła jej do swojego mieszkania. Starsza pani poprosiła kobietę o pozostanie przed drzwiami mieszkania i skontaktowała się telefonicznie ze swoją wnuczką. W tym czasie kobieta oddaliła się.

Emerytowany lekarz powiadomił, że do jego drzwi zapukała kobieta podająca się za pracownika służby zdrowia i zaoferowała mu możliwość zapisania się na bezpłatne badania dla seniorów. Kiedy starszy pan poprosił o okazanie identyfikatora, podanie dokładnej nazwy i adresu instytucji, którą reprezentuje, kobieta wycofała się z oferty i pod pretekstem pilnej rozmowy telefonicznej wyszła z klatki schodowej. Mężczyzna skontaktował się w tej sprawie z policją, przestrzegł też swoich sąsiadów.

asp. Małgorzata Majewska: Powyższe przykłady świadczą o tym, że prowadzone przez policję akcje przynoszą efekty. Coraz częściej też słyszymy w mediach, że seniorzy nie dali się oszukać. Rośnie więc ilość usiłowań, czyli sytuacji w których do przestępstwa ostatecznie nie dochodzi. Oszuści jednak nie próżnują. Pamiętajmy, że bezpieczny senior to senior świadomy tego, jakie niebezpieczeństwa mogą mu grozić.

 

Numery telefonów do dyżurnych jednostek policji we Wrocławiu:

KP Stare Miasto 71 340 31 31

KP Ołbin 71 340 43 06

KP Śródmieście 71 340 43 58

KP Krzyki 71 340 36 07

KP Rakowiec 71 340 43 44

KP Fabryczna 71 340 43 80.

KP Leśnica 71 354 32 96

KP Grabiszynek 71 340 41 16

KP Psie Pole 71 340 46 05

KP Osiedle 71 340 28 20

 

Euro money - banknotes and coins - in brown wallet

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany