Przeczytaj, zanim kupisz!

Święta za pasem i jak co roku czeka nas kolejna gorączka zakupowa. Pamiętajmy jednak, że przedświąteczny okres to również idealny czas dla wszelkiej maści sprzedawców, którzy usiłują za wszelką cenę spieniężyć swój towar. „Gazeta Senior” ostrzega, jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców.

Conference audience

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W 2017 r. UOKiK postanowił przypomnieć o prawach osób w wieku senioralnym. Walka z nieuczciwymi praktykami skierowanymi przeciwko nim to jeden z najważniejszych celów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Działania niezgodne z prawem

– Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstsze nieprawidłowości dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, czyli podczas wizyty handlowca w domu konsumenta lub podczas prezentacji towarów. W 2016 r. wydaliśmy 13 decyzji, w których stwierdziliśmy niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością. Prowadzimy obecnie 14 kolejnych postępowań – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
W przypadku wizyt w domach najczęściej naruszają prawo firmy, które sprzedają usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej. Nieprawidłowości dotyczą również energii elektrycznej i gazu. Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Przedstawiciele mówią, że reprezentują dotychczasowego operatora. Jednak w rzeczywistości podpisujemy umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za zerwanie kontraktu.

Uwaga na pokazy sprzętów AGD!

Niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w przesyłanych zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym czasie 14 dni.

Jak jest w innych krajach?

Urząd zapytał inne kraje UE, czy również mają problemy z praktykami wymierzonymi w seniorów podczas pokazów. Kilka z nich przyznało, że istnieje u nich podobne zjawisko. Były to m.in. Niemcy, Austria, czy Węgry. W niektórych państwach istnieje obowiązek zgłaszania pokazu. Niedozwolone jest wówczas sprzedawanie innych produktów i w odmiennych cenach niż w tym zgłoszeniu.

Skargi seniorów

Polscy konsumenci-seniorzy skarżą się również na zbyt małą czcionkę w umowach oraz ich skomplikowany język. Proponowane im kontrakty zawierają również szereg odniesień do innych dokumentów, np. regulaminów, cenników, tabel opłat. W szczególności dotyczy to branży telekomunikacyjnej i finansowej. Seniorzy sygnalizują brak dostosowania oferty przedsiębiorców do ich potrzeb. Przede wszystkim chodzi o sprzedaż im usług, z których nie korzystają – np. różnego rodzaju usługi związane z dostępem do internetu. Zgłaszanym problemem są również agresywne działania windykacyjne, które przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.

Wszyscy możemy pomóc

UOKiK przypomina, że ochrona seniorów prowadzona przez instytucje państwowe może być wspierana przez każdego z nas.
– Warto sobie zadać pytanie, czy na co dzień możemy coś zrobić, żeby nie dopuścić do sytuacji, w której senior padnie ofiarą manipulacji. Czy możemy porozmawiać z sąsiadką, koleżankami i powiedzieć im, żeby uważały na wizyty przedstawicieli handlowych, zaproszenia na rzekome bezpłatne badania medyczne, które okazują się pokazami? Ostrzec ich również przed pułapkami, które mogą czyhać na tych prezentacjach? – przypomina prezes Marek Niechciał.

O czym warto pamiętać podczas zakupów?

Zastanów się, zanim kupisz.

Nie rozumiesz, nie podpisuj!

Żądaj kopii wszystkich dokumentów, które podpisujesz. Masz do tego prawo.

Jeśli zawierasz umowę na pokazie w domu, masz prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny.

Wraz z odstąpieniem wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe, np. umowa kredytu, bez względu, czy umowa została zawarta z tym samym przedsiębiorcą, czy innym podmiotem, z którym on się porozumiał.

Masz wątpliwość? Zadzwoń! Bezpłatne porady prawne, infolinia: 801 440 220 – rzecznicy konsumenta, inspekcja handlowa, federacja konsumentów.

Słowa kluczowe

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany