RODO, czyli nowe uprawnienia dla konsumentów

RODO, czyli nowe uprawnienia dla konsumentów

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (czyli RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 r. Nowe przepisy mają zapewnić lepszą ochronę danych osobowych i ujednolicenie zasad na terenie całej Unii Europejskiej.

Firmy, strony internetowe, aplikacje, sklepy i usługi zbierają nasze dane osobowe. Informacje o sobie podajemy podczas podpisywania umów, kupowania w sklepach internetowych, korzystania z aplikacji czy portali społecznościowych. RODO, wprowadzone 25 maja 2018, dostosowuje przepisy dotyczące naszych danych osobowych do dynamicznego postępu technologicznego i dotyczy wszystkich podmiotów regularnie przetwarzających dane osobowe.

Co zyskuje konsument?

Rozporządzenie gwarantuje skuteczniejszą ochronę naszej prywatności. Nowe przepisy nadają nowe uprawnienia konsumentom, którzy zyskują m.in. „prawo do bycia zapomnianym”, czyli mają możliwość usunięcia swoich danych z komercyjnych baz. Firmy mają obowiązek zastosować się do prośby (wysłanej np. mailowo) o usunięcie informacji o konsumencie. RODO zwiększa bezpieczeństwo danych osobowych – podmioty, które gromadzą nasze dane muszą zastosować szyfrowanie i pseudonimizację (czyli dodatkowe zabezpieczenie, polegające na zastąpieniu np. imienia i nazwiska rzeczywistej osoby – liczbami). Co więcej, w przypadku ataku hakerskiego na dane, konsumenci mają teraz prawo do bycia niezwłocznie poinformowanym, że dane dostały się w niepowołane ręce.

Dzięki RODO możemy też spodziewać się mniej niepożądanych telefonów od telemarketerów, bo firmy muszą teraz pytać o zgodę na przetwarzanie informacji o potencjalnym kliencie. Jeśli otrzymamy telefon z zaproszeniem na pokaz, to w trakcie rozmowy możemy żądać usunięcia wszystkich swoich danych z baz kontaktów. Za niedostosowanie się do prośby, firmy będą płacić wysokie kary.

Nowe rozporządzanie zastąpi mającą ponad 20 lat dyrektywę 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. Od 1995 r. postęp technologiczny i rozwój internetu, przyczyniły się do zmiany sposobu przetwarzania danych osobowych, dlatego też zmiana przepisów była bardzo potrzebna. Nowe przepisy są dość uniwersalne i elastyczne, aby chroniły konsumentów, niezależnie od postępu technologicznego.

RODO – infografika przygotowana przez Trusted Shops 

RODO – infografika przygotowana przez Trusted Shops 

RODO – infografiki przygotowane przez Trusted Shops


Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Od momentu założenia firmy w 1999 w Kolonii certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 20 000 sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia szczegółowe kryteria, takie jak wypłacalność, przejrzystość cen, obsługa klienta oraz ochrona danych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą takie znane firmy jak Neo24.pl, 5.10.15, Meble Abra, EuroFlorist, Cyfrowe.pl i wiele innych.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )