Ruch na świeżym powietrzu – warto ćwiczyć zimą!

Ruch na świeżym powietrzu – warto ćwiczyć zimą!

Powrót niskich temperatur nie zachęca do wychodzenia z domu. Tymczasem nie warto rezygnować z aktywności, gdyż ruch na świeżym powietrzu w czasie zimy przynosi wiele korzyści.

Aktywność fizyczna sprzyja zachowaniu zdrowia, sprawności ruchowej oraz dobrego samopoczucia w każdym wieku. Jeśli więc chcemy w zdrowiu cieszyć się z uroków bycia seniorami, to nie rezygnujmy z ruchu, który łagodzi skutki upływających wiosen. To właśnie regularne ćwiczenia pozwalają dłużej utrzymać sprawność fizyczną i wydolność organizmu na określonym poziomie, mogą też łagodzić przebieg przewlekłych chorób (np. poprawić efektywność działań profilaktyczno-leczniczych chorób sercowo-naczyniowych), a nawet poprawić sprawność umysłową. Brak aktywności natomiast przyczynia się do spadku ogólnej wydolności fizycznej: zmniejszenia siły mięśni, gorszej pracy układu krążenia i oddechowego. Aby zapobiec pogarszającemu się samopoczuciu i pozostać w formie warto regularnie ćwiczyć.

Ruch na świeżym powietrzu

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu wpływa korzystnie na organizm, niezależnie od pory roku. Najważniejsza jest regularność, bo nawet krótkie, ale częste spacery przynoszą dobre efekty. Organizm spacerowiczów jest lepiej dotleniony, ponadto obniża się poziom złego cholesterolu, ciśnienie, a także ryzyko zawału serca i rozwoju choroby wieńcowej. Jeszcze lepsze efekty przynoszą intensywniejsze ćwiczenia np. nordic walking (czyli marsze ze specjalnymi kijami), gdyż taki wysiłek nie obciąża zbytnio stawów, a angażuje praktycznie 90% mięśni w ciele.

– Jedną z możliwości aktywności fizycznej jest Nordic walking sport dla każdego bez względu na wiek, kondycję, czy masę ciała. Takie ćwiczenia można uprawiać wszędzie, niezależnie od pory roku. Nordic walking to całkowicie bezpieczna dyscyplina, do której praktycznie brak jest przeciwwskazań – mówi Marcin Kantorski z serwisu Prezentmarzeń.com. Treningi warto rozpocząć od lekcji z instruktorem, który pokaże prawidłową technikę marszu z kijkami.

Nie bójmy się zimy

Nie rezygnujmy z ruchu nawet wtedy, gdy za oknem będzie niska temperatura – aktywność fizyczna wzmacnia odporność i hartuje organizm. Co więcej, po wysiłku rośnie produkcja białych krwinek, które chronią organizm przed wywołującymi choroby drobnoustrojami. – Do zimowych ćwiczeń jest nam potrzebna jedynie odrobina motywacji i odpowiedni ubiór. Po około 30-45 minutach aktywności fizycznej w organizmie zaczynają wydzielać się endorfiny – hormony szczęścia, niezależnie od tego, czy na dworze jest ciepło, czy zimno będziemy czuli się lepiej – wyjaśnia Marcin Kantorski.

Zimą, zwykle częściej spędzamy czas w zamkniętych pomieszczeniach, które nie zawsze są odpowiednio wentylowane, co może objawiać się ospałością, zniechęceniem, ogólnym zmęczeniem, a także problemami z pamięcią i koncentracją. Aby poprawić samopoczucie, wybierzmy odpowiedni dla siebie rodzaj wysiłku fizycznego na świeżym powietrzu, dzięki temu dostarczymy organizmowi więcej tlenu i będziemy mieć więcej energii. Dodatkowo uzupełnimy witaminę D, która jest wytwarzana w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych i odgrywa ważną rolę w procesie mineralizacji kości. Ruch na świeżym powietrzu w czasie zimy przynosi wiele korzyści!

Choć pogoda w tym tygodniu zachęca raczej do pozostania w domu, my zachęcamy do ubrania ciepłych rękawiczek, czapki i spacerów lub nordic walking.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )