Cykl – jak się wyspać? Seniorze, pij wodę przed snem! Odcinek I.

Problemy ze snem to zmora starszego pokolenia. Bezsenne noce seniorów stały się inspiracją cyklu pt. Jak się wyspać?

Na GazetaSenior.pl znajdziecie serię praktycznych porad i wskazówek opracowanych we współpracy z ekspertami z Fabryki Materacy JANPOL. Dziś prezentujemy odcinek pierwszy dotyczący drobnych, ale bardzo ważnych rytuałów przed dobrze przespaną nocą.

Fabryka Materacy JANPOL

 

Odcinek I

Średnio powinniśmy wypijać około 2 litrów wody dziennie. W lecie – do nawet 3-3,5 litrów dziennie. Chociaż każdy z nas dobrze zna te zasady, nierzadko o nich zapomina. Warto jednak pamiętać o szklance wody przed snem. Dowiedz się dlaczego.

Prosta czynność – kilka łyków wody może bardzo pozytywnie wpłynąć na cały nasz organizm. Picie przed snem zapobiega wysuszeniu błon śluzowych. Pomaga ono także w termoregulacji ciała. Wielu seniorów rezygnuje ze spożywania płynów w obawie przed nocnymi wycieczkami do toalety. Nie ma się czego obawiać – również wtedy, gdy mamy problemy z zapaleniem dróg moczowych. Woda pozwala oczyścić organizm i pozbyć się zalegających w tym układzie bakterii.

Dla zdrowia i urody
Woda oczyszcza organizm z toksyn, hamuje wchłanianie metali ciężkich z jelit do naczyń krwionośnych. Pijąc ją wieczorem, dbamy o nasz układ pokarmowy. Panie w wieku 60+ troszczące się o kondycję swojej skóry nie powinny rezygnować z picia wody w późnych godzinach. Cera to bufor stanu całego organizmu, gdy organizm jest nawilżony – nasza buzia jest gładka i sprężysta. Po prostu zdrowa.
Ta bezbarwna, bezwonna i neutralna w smaku ciecz sprawia, że budzimy się z uśmiechem i jesteśmy pełni energii. Woda to życiodajny płyn, który wspiera dostarczanie potrzebnych składników do każdej komórki, a także pomaga pozbyć się tych niechcianych. Jeśli chcemy cieszyć się zdrowiem każdego poranka i czuć przyjemne nawilżenie – nie zapominajmy o szklance wody przed snem.

Spacer na dobry sen
Sen jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia. W czasie tych kilku godzin organizm regeneruje się, zachodzi odnowa komórek, a produkcja hormonów, regulujących metabolizm, znacznie wzrasta.
Najlepiej zasnąć pomiędzy godziną 21 a 22. Sen w całości powinien trwać ok. 6-8 h. Kiedy usłyszymy budzik,  postarajmy się wstać od razu. Ta wybłagana 5-10 minutowa drzemka zaraz po przebudzeniu nie jest dobrą motywacją do wstawania!
Zanim jednak pójdziemy spać, wywietrzmy dobrze pokój. Idealna temperatura w sypialni to 18-19 stopni. Na dobry sen dobrze działa także zmęczenie. Co najmniej godzinę przed położeniem się do łóżka warto wybrać się na mały spacer lub jogging. Pamiętajmy jednak, żeby się nie spocić.  Lekki ruch z odprężeniem mięśni pozwoli na łagodniejsze zapadnięcie w sen.

Rytuały na dobranoc
Sypialnia powinna emanować spokojem. Nadmiar elektroniki powoduje niekorzystną jonizację powietrza. Dlatego wynieśmy z pokoju niepotrzebny sprzęt RTV kojarzący się z pracą, jak i stosy papierów czy niepoukładanych rzeczy, którymi musimy się w końcu zająć. Światło utrudnia zasypianie, warto więc zainwestować w małe lampki nocne, które wprowadzą nas w senny nastrój.  Warto pokusić się o jasne kolory ścian – ciepłe beże, jasny pomarańcz czy standardową biel. Ciemniejsze barwy mogą wzbudzać w nas poczucie agresji, niepokoju i lęku.

Dieta a bezsenność
Czy wiesz, że zła dieta przyczynia się do bezsenności? Kolację powinniśmy spożywać 2-3 godziny przed snem. Wieczorem unikajmy zbyt dużej ilości cukrów i węglowodanów. Organizm przerabia w nocy spożyte w nadmiarze węglowodany na tłuszcze, a cukier powoduje fermentację w jelitach, wzdęcia i wiatry. Przed snem zjedzmy zatem lekką zupę, chude mięso czy duszone jarzyny.

Na plecach czy na boku?
Pozycja snu ma ogromny wpływ na chrapanie, pojawianie się zgagi czy problemów z trawieniem. Najlepszą, choć nie najwygodniejszą, jest spanie na plecach. Pozycja na lewym boku niesie ze sobą wiele pozytywów. Ułatwia m.in. drenaż limfatyczny, serce pompuje lepiej krew. Nawet trawienie przychodzi nam wówczas dużo łatwiej.

Poduszka i materac
Ciężko odrzucić miękką poduszkę spod zmęczonej głowy, ale niestety lepiej byłoby się do tego przyzwyczaić. Komu jednak trudno to zrobić, może wybrać niskie poduszki, wspierające kark. Pozwala to na uzyskanie prostej pozycji kręgosłupa podczas leżenia. Zbyt wiele poduszek utrudnia oddychanie, co może doprowadzić do niedotlenienia.
Dopasowanie materaca jest istotne zarówno dla naszego kręgosłupa, jak i snu.  Osoby cięższe powinny wybrać materac o wyższej skali twardości. Osoby, które cierpią z powodu wad kręgosłupa, powinny zaopatrzyć się w materac dopasowujący się do ich sylwetki (kieszeniowy, lateksowy, termoelastyczny).

Oddychanie przed snem
Kiedy położymy już się do łóżka, ułóżmy się na prawym boku i zatkajmy palcem prawą dziurkę nosa. Wykonując  wdechy i wydechy przez lewą dziurkę, nasza lewa półkula zostanie przefiltrowana, co wpłynie na uspokojenie i pozwoli szybko zasnąć.  Jest to technika oddechowa, która dotlenia  lewą półkulę mózgu. Dobrych, zdrowych snów!

W następnym odcinku dowiemy się, dlaczego warto pozbyć się wersalki!  

 


O Fabryce Materacy JANPOL

Fabryka Materacy JANPOL to polska firma z 25-letnim doświadczeniem. Oferuje szeroki wybór materacy i łóżek, a także nakładki higieniczne, materace posłaniowe i dodatki. Swoją ofertę kieruje do klientów indywidualnych, a także branży hotelowej i sanatoryjnej. Wysokie standardy jakości, duży wybór wzornictwa, ergonomia zastosowania oraz doskonały serwis i fachowe doradztwo pozwala dostarczać rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego, wymagającego użytkownika.

Wybór materaca Fabryki Materacy JANPOL to gwarancja wypoczynku.

Chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy na stronę internetową Fabryki Materacy JANPOL. Kliknij TUTAJ! 

Czy wiesz, że?

Fabryka Materacy JANPOL przystąpiła do programu Otwarci 50+? 

 

Fabryka Materacy JANPOL Otwarci 50+

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany