Seniorze uważaj na pokazach

Seniorze uważaj na pokazach

UOKiK ostrzega przed kolejnymi firmami, które stosują nieuczciwe praktyki, aby przyciągnąć na pokaz i nieistniejącymi promocjami skusić do zakupu.

Bywa, że nieuczciwi handlowcy wykorzystują problemy ze zdrowiem osób starszych i zapraszają na spotkania, których rzekomym celem są bezpłatne badania, choć w rzeczywistości odbywa się tam sprzedaż produktów. UOKiK wydał decyzje i wszczął trzy postępowania dotyczące firm organizujących pokazy handlowe. Seniorze uważaj na pokazach i sprawdź, z jakimi praktykami konsument może spotkać się na tego typu prezentacjach.

Seniorze uważaj na pokazach

UOKiK doradza, aby wybierając się na pokaz o tym pamiętać:
✔ Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.
✔ Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi.
✔ Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu.
✔ Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy.
✔ Postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim.
✔ Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
✔ Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
✔ Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
✔ Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
✔ W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

Pomoc dla konsumentów

W przypadku podpisania niekorzystnej umowy lub zakupu drogiego i niepotrzebnego produktu na pokazie – warto poszukać pomocy. Można zadzwonić na infolinię konsumencką (tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16), wysłać e-mail (adres: porady@dlakonsumentow.pl) lub skontaktować się z miejskim lub regionalnym rzecznikiem konsumentów. Wykaz instytucji konsumenckich, które mogą udzielić wsparcia jest dostępny na stronie www.uokik.gov.pl.

Firmy na cenzurowanym

ACS Medica ze Śremu prowadziła sprzedaż na pokazach. W ofercie miała Matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic Forte. Firma, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzała konsumentów w błąd. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania medyczne lub zabiegi rehabilitacyjne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Ponadto konsumenci kupując aplikator otrzymywali broszurę informującą o właściwościach wody strukturyzowanej.

– Materiały rozdawane konsumentom wprowadzały w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu urządzenia. Ustaliliśmy, że przedsiębiorca nie wiedział, czy prezentowane informacje zostały poparte badaniami klinicznymi. Co więcej, oświadczył, że nie potwierdził ich producent – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

UOKiK nakazał firmie zaniechanie stosowania wyżej opisanych praktyk. Kara za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła prawie 72 tys. zł (71 856 zł). Ponadto o decyzji UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 7 marca 2017 r. a 19 grudnia 2018 r.

UOKiK prowadzi również postępowania przeciwko dwóm spółkom: Vitaldream z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy. Obie prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola Magnetycznego (APM), a konsumentów namawiają do zakupu zachęcając pakietami promocyjnym. Urząd podejrzewa, że wskazane spółki wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach promocji. Ponadto wątpliwości wzbudził szeroki zakres zastosowania urządzenia APM prezentowany w rozdawanej w toku prezentacji broszurze.

Kolejne postępowanie dotyczy spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania, która sprzedaje między innymi maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń czy materace rehabilitacyjne. W jej imieniu firmy telemarketingowe CSV Group oraz Keycraft – obie z Poznania, posługując się wprowadzającym w błąd hasłem wywoławczym: „Dzwonię z firmy RELAX LUX” (przy czym na rynku polskim nie funkcjonuje firma o takiej nazwie) zapraszają na prelekcje dotyczące ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD, wyciskarki do owoców. W rzeczywistości jest to pokaz handlowy, podczas którego część produktów konsumenci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania „nagrody głównej”. Jednak aby otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka tysięcy złotych – najczęściej materac rehabilitacyjny. Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg wynika również, że konsumenci nie otrzymują kopii wszystkich dokumentów zawierając umowę kredytu. Co więcej, sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie działania mogą stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )