Telefon Życzliwości, aby wspierać i doradzać

Telefon Życzliwości, aby wspierać i doradzać

Porady psychologiczne, prawnicze oraz informacje na temat możliwości spędzania wolnego czasu. Telefon Życzliwości dla seniorów to przedsięwzięcie międzypokoleniowego zespołu wolontariuszy, prawników i psychologów z fundacji Subvenio oraz Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMŁ.

Łódzki Telefon Życzliwości niedawno skończył trzy lata, a powstał i może funkcjonować dzięki wolontariuszom. Międzypokoleniowy projekt, pomimo braku opłacanych pracowników, działa z powodzeniem, rozwija się i zaraża swoją inicjatywą kolejne miasta.

Wolontariusze z inicjatywą

Zaczęło się od Pani Celiny Maciejewskiej z fundacji Subvenio, która przyszła do łódzkich seniorów z rozpisanym projektem Telefonu Życzliwości. W planach była szczytna inicjatywa i mnóstwo szkoleń z psychologami, w MOPS-ie, z prawnikami itd.

Celina Maciejewska, dziś rzecznik ds. seniorów w łódzkim magistracie, pytana o to, jak sobie radzą, opierając całość o wolontariat, zapewnia, że z wolontariuszami nie ma żadnych problemów. Nazywa ich brygadą specjalną, ale zdradza, że może to wynikać z tego, że traktuje ich śmiertelnie poważnie. Często jest o to pytana.

Chodzę trzy razy w tygodniu, na tyle pozwala mi czas. Dzięki temu coś ciekawego się dzieje. A poza tym człowiek sam może skorzystać ze wsparcia psychologa czy prawnika, jeśli ma jakieś problemy – mówi Zenia Lipińska, która jest w zespole od początku.

Jak działa Łódzki Telefon Życzliwości?

Przy telefonie dyżurują wolontariusze, prawnicy i psychologowie z fundacji Subvenio, którzy odpowiadają na pytania seniorów. Kto dzwoni? – I panowie, i panie, nie tylko z Łodzi, ze Szczecina, Opola – wymienia Pani Zenia. Dodaje też, że ludzie są bardzo samotni. – Najczęściej dzwonią, żeby po prostu porozmawiać, no chyba, że mają jakiś konkretny problem np. ze spadkiem. Niezapomniany telefon. Wdowiec, który nie chciał, aby rodzina go skremowała. Musieliśmy się dowiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji. Sami tego nie wiedzieliśmy – opowiada.

Zespół chętnie opowiada o swoich działaniach na spotkaniach i konferencjach (wolontariuszki gościły m.in. w stolicy na spotkaniu rad seniorów) oraz dzieli się swoim doświadczeniem (np. poprzez pomoc w założeniu Telefonu Życzliwości w Opolu). Przedsięwzięcie zostało również nagrodzone w ogólnopolskim konkursie Drzewo Pokoleń.

Telefon Życzliwości

Wolontariusze odbierają nawet 800 telefonów rocznie

Pomagają pięć dni w tygodniu

Dzwoniąc pod numer 42 638 50 32 można zasięgnąć porad psychologicznych, prawniczych oraz otrzymać aktualne informacje dotyczące form spędzania wolnego czasu, które są dedykowane osobom 60+. Telefon Życzliwości nie jest infolinią, tylko zwykłym numerem, opłata za połączenie jest naliczana według taryfy, którą mamy u swojego operatora. Choć to nie jest złe rozwiązanie, wolontariusze uważają, że powinien to być taki telefon, aby seniorzy za niego nie płacili. Ponieważ nie każdego stać, aby zapłacić za rozmowę, która czasem przeciąga się do 20 minut.

Godziny otwarcia:
• Poniedziałek i wtorek: 14.00-17.00 – wolontariusze, psycholog
• Środa: 14.00-18.00 – wolontariusze
• Czwartek: 14.00-17.00 – prawnik
• Piątek: 14.00-17.00 – wolontariusze i prawnik

Potrzebni wolontariusze

Zespół Telefon Życzliwości odbiera nawet 800 telefonów rocznie, a liczba dzwoniących rośnie. Dlatego trwają poszukiwania kolejnych wolontariuszy: osób otwartych, empatycznych, chętnych do pomocy i wysłuchania innych. Zainteresowani uczestnictwem w akcji zostaną zaproszeni na szkolenia i praktyki pod okiem kadry projektu. Do współpracy można zgłaszać się pod nr tel. 42 638 50 32.

Telefon Życzliwości

Na urodzinowym spotkaniu Adam Wieczorek, przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Łodzi, w imieniu prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej przekazał uczestniczkom spotkania list gratulacyjny oraz upominki.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )