Wizerunek seniora w reklamie

Wizerunek seniora w reklamie

Można powiedzieć, że współczesne społeczeństwo dostrzega starość jako pewnego rodzaju niedostatek w zdrowiu, sile, czy urodzie. Krótko mówiąc starość kojarzona jest z utratą młodości i atrakcyjności. To lęk przed zanikiem pewnych wartości, które cenione są w obecnym świecie. Młodość, witalność i atrakcyjność to aspekty, które są silnie kreowane przez media – kulturę popularną. Jak zatem przedstawiane są osoby starsze w świecie mediów? Jaki wizerunek seniorów kreują reklamy?

Współczesne media skupiają się głównie na młodości, czyli: urodzie, energii i radości. W reklamach widzimy najczęściej młode, zadbane dziewczyny o jędrnych ciałach i dobrze zbudowanych mężczyzn. Jednym słowem media przekazują odbiorcom pożądaną witalność i młodość. Jednak kiedy przeanalizujemy reklamy przedstawiające osoby starsze, możemy śmiało stwierdzić, że grupa seniorów także daje radę! Jest wiele reklam, które promują aktywność i radość życia osób starszych. Wbrew panującej modzie na młode, energiczne osoby, jest również wiele przekazów przedstawiających seniorów, którzy w pełni korzystają z życia, mimo upływu lat. I właśnie na takim wizerunku skupimy się. Przedstawimy pozytywny obraz seniora w reklamie. Zwrócimy także uwagę na stosunek i odbiór seniorów odnośnie kampanii reklamowych, które promują produkty i usługi skierowane do tej właśnie grupy społecznej.

Radość życia i wyrażanie emocji nie jest zarezerwowane tylko dla osób młodych. Wręcz przeciwnie, energia i aktywny tryb życia co raz częściej przedstawiane są w reklamach, w których występują seniorzy. Media chętnie ukazują relacje osób starszych z rodziną: z dziećmi, wnukami oraz z przyjaciółmi. Rodzina, która jest podstawową grupą społeczną, ma duży wpływ na samoocenę seniorów, którzy są jej członkami. Pamiętajmy, że sytuacja rodzinna pełni istotną rolę w tym jak kształtowany jest obraz seniora. Okres Bożonarodzeniowy oraz Dzień Babci i Dziadka to idealny czas, kiedy reklamy ukazują szczęśliwą i kochającą się rodzinę. Rola seniora w takich reklamach jest niezwykle znacząca. Przedstawiany jest obraz osoby starszej, która jest bardzo ważna dla rodziny. Wizerunek seniora jest ocieplony, skłania do refleksji.

Reklamy najczęściej przedstawiają osoby starsze w roli babci i dziadka. To właśnie oni przekazują mądrość życiową i tradycje, które są niezwykle ważnym aspektem w życiu każdej osoby. Media promują wizerunek seniora także jako osoby doświadczonej i opiekuńczej. W reklamach często widzimy jest dziadkowie troszczą się o rozwój swoich wnuków i ich zdrowie.

Seniorzy pojawiają się także w wielu innych reklamach, na przykład kosmetyków. Takie reklamy mają duże znaczenie, ponieważ przedstawiają seniorów jako osoby atrakcyjne, które chcą i lubią o siebie dbać. W kampaniach reklamowych kosmetyków najczęściej występują panie, które zachęcają do stosowania odpowiedniego produktu dla tej właśnie grupy kobiet. Seniorki pojawiające się w takich reklamach są promienne i pewne siebie. Należy również zwrócić uwagę na wygląd starszych pań. Bardzo często ubrane są schludnie i elegancko, a ich fryzury są starannie ułożone. Taki obraz kobiety zwraca uwagę i podkreśla fakt, że seniorki to grupa kobiet, które także lubią i chcą wyglądać atrakcyjnie. Pamiętajmy, że każda kobieta, bez względu na wiek, jest piękna!

Inne reklamy, które przedstawiają wizerunek seniora to: firmy farmaceutyczne oraz kredyty i ubezpieczenia. Należy zwrócić uwagę, że w reklamach z lekami, seniorzy coraz częściej przedstawiani są nie tylko jako osoby chore, ale przede wszystkim jako seniorzy ceniący sobie zdrowy i aktywny tryb życia. W szczególności takie sporty jak: nordic walking, spacerowanie, czy taniec są promowane w mediach. Seniorzy spośród wszystkich grup społecznych chorują najczęściej. Mają problemy z: sercem, mięśniami, pamięcią, czy wzdęciami. Jednak po zażyciu odpowiedniego leku stają się promienni i tętnią radością życia. Takie reklamy zwracają uwagę na odpowiednie nastawienie seniora. Pokazują, że pomimo wielu towarzyszącym im dolegliwościom, nie poddają się. Sięgają po odpowiednie leki, by móc potem na nowo cieszyć się zdrowiem.

Seniorzy pojawiają się także w reklamach ubezpieczeń i kredytów. Wydawać by się mogło, że taki obraz może przedstawiać osoby smutne zbliżające się do kresu życia. Można na to spojrzeć także z innej strony. Seniorzy ukazywani w reklamach kredytów mogą być przykładem na to, że pomimo wieku ważne jest dla nich bezpieczeństwo, świadomość uregulowania pewnych spraw i chęć niesienia pomocy swojej rodzinie. Drugim aspektem jest także ukazanie ich sprawności nie tylko fizycznej, ale i intelektualnej.

Współczesne media skupiają się na młodym i pięknym ciele oraz energii i sprawności fizycznej. Jednak obserwując reklamy, które przedstawiają seniorów można śmiało powiedzieć, że ich wizerunek jest jak najbardziej pozytywny. Media przedstawiają ich jako osoby energiczne, dbające o swoją kondycję, sprawność intelektualną oraz wygląd zewnętrzny. Zwracają uwagę na ich mądrość życiową, dojrzałość i wiedzę, którą mogą przekazać najmłodszym pokoleniom. Zaznaczmy, że nie tylko młode kobiety zwracają uwagę na swój wygląd. Również seniorki lubią czuć się pięknie i zadbane. Kobiety starsze, które występują w reklamach to najczęściej panie świadome swojej urody, pełne wdzięku, szyku i elegancji. Starsi panowie także przedstawiani są jako mężczyźni, którzy cenią sobie zdrowy tryb życia. Stąd tak często promowany jest nordic walking właśnie przez seniorów. Niektóre reklamy przedstawiają różne zainteresowania panów, na przykład grę w szachy. Warto także wspomnieć o reklamach, które ukazują wizerunek seniora miło spędzającego czas – podczas jazdy na rowerze, robienia porządków w ogrodzie, czy spacerowania.

Zwróćmy zatem uwagę na to, jakich odpowiedzi udzielili seniorzy podczas badań przeprowadzonych przez Agencję Praktycy.com. Ankieta dotyczyła analiz działań reklamowych wykonanych przez firmy z wybranych sektorów rynku. Przedmiotem tego badania zostały objęte firmy, które oferują produkty i usługi w następujących sektorach: kosmetyki, środki farmaceutyczne oraz technologie.

Zdecydowana większość badanych, bo aż 58 proc. najbardziej ceni sobie reklamy, kiedy występuje w nich znana osoba. Z kolei 16 proc. uznało, że bazowanie na emocjach, na przykład na zdrowiu to dla nich najbardziej pożądana wartość w kampaniach reklamowych kosmetyków. Pozostali odpowiedzieli następująco: 9 proc. – podkreślanie wieku, 7 proc. – rzetelne informacje, 5 proc. – zniżki i poczucie humoru.

W przypadku środków farmaceutycznych najwięcej ankietowanych, bo 32 proc. odpowiedziało, że bazowanie na emocjach, czyli na zdrowiu i rodzinie, stanowi dla nich wartość najbardziej pożądaną w takich właśnie kampaniach. Na drugim miejscu pojawiła się odpowiedź, że najważniejsza jest rzetelna informacja - 27 proc. Inne wyniki to: 21 proc. – podkreślenie wieku, 8 proc. – znana osoba, 7 proc. – zniżki i 5 proc. – poczucie humoru.

Jeśli chodzi o wartości najbardziej pożądane przez seniorów w kampaniach reklamowych nowych technologii, najwięcej ankietowanych, bo aż 51 proc. uważa, że najlepiej wykorzystywać motyw rodzinny reklamując nowe technologie. 16 proc. badanych jest zdania, że bazowanie na emocjach, na przykład bezpieczeństwie – wpływa najbardziej na zakup danego produktu. Pozostali odpowiedzieli następująco: 15 proc. – zniżki, rabaty, 8 proc. – rzetelne informacje, 6 proc. – znana osoba i 4 proc. – poczucie humoru.

Ciekawym aspektem jest również stosunek seniorów – z wykorzystaniem ich wizerunku w kampaniach reklamujących produkty i usługi skierowanych do tej właśnie grupy konsumentów:

W przypadku kobiet aż 66 proc. pań ma pozytywne podejście, 22 proc. – negatywne. Z kolei 12 proc. nie ma zdania. Jeśli chodzi o mężczyzn, to ich odpowiedzi wyglądają następująco: 53 proc. panów ma pozytywny stosunek do wykorzystania ich wizerunku, 33 proc. – negatywny. 14 proc. nie ma zdania.

Wniosek: kobiety w porównaniu do mężczyzn, w zdecydowanie większym stopniu podchodzą pozytywnie do osób reklamujących dane produkty i usługi, które są w tej samej grupie wiekowej.

AP

Źródło: Portal Stowarzyszenie Senior na Czasie/Badanie przeprowadzone przez Agencję Praktycy.com – na grupie 207 respondentów, w grupie wiekowej 65+, w tym 124 kobietach i 83 mężczyznach, kwiecień/maj 2010.

fot. Fotolia

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany