Zwrot a reklamacja – kiedy możesz oddać towar?

Zwrot a reklamacja – kiedy możesz oddać towar?

Konsumenci często mylą pojęcia zwrotu i reklamacji. Myślą, że sklep ma obowiązek przyjąć towar nawet, jeżeli nie jest on wadliwy. Jednak okazuje się, że różnica między tymi dwoma pojęciami jest ogromna. Na czym polega?

Jeżeli kupujemy w sklepie tradycyjnym to przedsiębiorca, czyli sklep, nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru pełnowartościowego. Natomiast może ustanowić takie reguły, zgodnie z którymi my możemy zwrócić towar, z którym jest wszystko w porządku w jakimś ustalonym przez niego terminie, albo dokonać wymiany takiego towaru.

- Jeżeli towar posiada wadę, to konsument ma prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Na złożenie takiej reklamacji ma dwa lata od momentu wydania towaru. – mówi Ernest Makowski z Biura Prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W reklamacji określamy jakiego rodzaju to wada i mamy prawo do żądania czterech następujących rzeczy:

  • naprawy towaru
  • doprowadzenia do zgodności umowy poprzez naprawę towaru
  • poprzez wymianę towaru na nowy, wolny od VAT
  • odstąpienia od umowy

W przypadku domagania się odstąpienia od umowy, czyli w sytuacji kiedy zwracamy towar przedsiębiorca zwraca nam pieniądze, które wpłaciliśmy, albo obniżenia ceny.

- Fakt, że towar jest przeceniony nie zmienia naszych praw w zakresie składania reklamacji z tytuły rękojmi. Natomiast warto pamiętać o tym, że jeżeli obniżka ceny wystąpiła zw względu na jakąś wadę to oczywiście nie mamy prawa składać reklamacji z powodu właśnie tej usterki. Spodnie, które są przecenione, bo nie mają guzika, nie mogą być powodem do reklamacji ze względu na jego brak. - mówi Ernest Makowski

Możemy natomiast zareklamować produkt, jeżeli będzie on miał jakąkolwiek inną wadę, o której nie wiedzieliśmy, bądź o której nie byliśmy poinformowani w momencie dokonywania zakupu.

Źródło: Portal Newsrm.TV

fot. Pixabay

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany