Co warto wiedzieć przed wakacjami?

Co warto wiedzieć przed wakacjami?

Z kontroli Inspekcji Handlowej wynika, że aż w 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka. Co warto wiedzieć przed wakacjami, aby wypoczynek był udany?

Na urlopie chcemy odpocząć od codzienności, uciec na chwilę wszystkim obowiązkom, wypocząć racząc się wspaniałymi widokami i atrakcjami oraz smacznym jedzeniem. Czasem jednak upragniona sielanka zostaje przerwana nieprzyjemnym zdarzeniem. Podpowiadamy, co warto wiedzieć przed wakacjami np. jak reagować w przypadku wątpliwości związanych z posiłkami, a także gdzie szukać pomocy.

Posiłki w restauracji

Co roku od 2010 r. UOKiK wspólnie z różnymi instytucjami przypomina, o czym warto pamiętać podczas letnich wyjazdów. Jeśli planujesz jeść posiłki w barze lub restauracji, to koniecznie przeczytaj kilka rad, udzielanych przez UOKiK:
✔ Pełna informacja o potrawie. Przed zamówieniem posiłku powinieneś wiedzieć, co zamawiasz. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.
Pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Pamiętaj, danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
✔ Reklamacja. Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.
Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej. Jeśli masz zastrzeżenia związane z jakością usług gastronomicznych, zawiadom odpowiedni Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej. Napisz, jakiej restauracji dotyczą, dołącz dokumentację. Przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu. Szczegółów kontroli szukaj na stronach Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.

Posiłki w hotelu

Przed zawarciem umowy z organizatorem turystycznym, hotelem lub pośrednikiem, warto upewnić się, co dokładnie znajduje się w ofercie danego obiektu. Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia – najczęściej oznaczone są skrótami:
✔ BB (bed & breakfast) – samo śniadanie,
✔ HB (half board) – śniadanie i obiadokolacja,
✔ FB (full board) – pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja),
✔ AI (all inclusive) – pełne wyżywienie, które obejmuje śniadanie, obiad, kolację, napoje bezalkoholowe i alkohole, przekąski między posiłkami,
✔ OV (overnight) – sam nocleg, bez wyżywienia,
✔ SC (self catering) – oznacza wyżywienie gościa we własnym zakresie,
✔ PP (program package) – posiłki wydawane zgodnie z programem.
Zwróć uwagę, w jakich godzinach będą wydawane posiłki, ile restauracji zapewnia hotel, gdzie są usytuowane. Przedsiębiorca powinien wywiązać się ze wszystkich elementów umowy. Szczególną uwagę należy poświęcić wyjazdom „all inclusive”, organizatorzy przewidzieli bowiem dla nich nowe kategorie „all inclusive soft” – pomniejszony np. o przekąski lub niektóre rodzaje napoi, czy „all inclusive ultra” z dodatkowymi udogodnieniami. Więcej informacji na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Tu znajdziesz pomoc dla konsumentów

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl
Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej
Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych

Źródło: UOKiK, Europejskie Centrum Konsumenckie


Przeczytaj również:
Ubezpieczenie turystyczne – podróżuj bezpiecznie

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Disqus ( )