Letnie wyprzedaże – jak kupować taniej?

Letnie wyprzedaże – jak kupować taniej?

W całej Polsce rozpoczęły się letnie wyprzedaże. Polacy coraz chętnej korzystają z sezonowych obniżek – ponad połowa naszych rodaków zrobi zakupy w tym roku podczas sezonowych wyprzedaży.

Zakupy na przecenach zrobi nawet 62% rodaków – podaje KPMG w raporcie „Zakupy Polaków na wyprzedażach. Kto realnie zarządza procesem zakupu – konsument czy sprzedawca?”. Letnie wyprzedaże należą do najpopularniejszych w handlowym kalendarzu. Nie dziwić powinien więc fakt, że wydamy na nie krocie.

Dlaczego letnie wyprzedaże są tak popularne?

KPMG podaje, że najczęstszą motywacją do robienia zakupów na posezonowych wyprzedażach jest cena (wskazuje ją aż 75% robiących zakupy).
– W Polsce konsument zwraca wciąż uwagę na cenę. Dla większości z nas jest to czynnik, który decyduje o tym, czy kupujemy daną rzecz, czy nie. Obniżka ceny, nawet na poziomie 20-30%, potrafi nas już zachęcić do kupowania. Nie dziwić więc powinna popularność wyprzedaży, kiedy ceny spadają nawet o minus 50-70% i to już w pierwszych dniach przecen, co jest zresztą nowością w Polsce – mówi Marta Drzewiecka, Marketing & Customer Experience Manager w firmie Newbridge Poland, do której należy 6 obiektów handlowych w Polsce.

Czekając na okazję

Aż 80% Polaków potrafi powstrzymać się dziś od kupowania kilka tygodni, a nawet miesięcy, czekając na okazję w sklepie. Spontaniczne zakupy, czyli bez głębszej analizy i pod wpływem chwili robi raptem 15% z nas.
– Polacy coraz częściej oczekując na przeceny, wstrzymują się z kupowaniem zwłaszcza na przełomie maja i czerwca. Nauczyliśmy się już mechanizmu letnich przecen i wiemy, jak z niego korzystać, podobnie jak konsumenci w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy USA, czyli na bardzo dojrzałych rynkach – mówi Marta Drzewiecka.

Dokładne rozeznanie

Jesteśmy coraz lepiej przygotowani do zakupów i sezonu przecen. Już 59% Polaków – zanim kupi coś stacjonarnie – sprawdza dokładnie produkt on-line w sklepie internetowym. 41% używa porównywarki cenowej, 28% „sonduje” podobny produkt w sklepach internetowych konkurencyjnej marki, a 30% odwiedza sklep nawet kilka tygodni przed zakupem upatrzonej rzeczy. Ponadto sprawdzamy też opinie o produkcie w sieci, przeglądamy social media producenta, a nawet „testujemy” produkt przed kupnem np. przymierzając go – podaje KPMG.

Centrum Handlowe Bielawy w Toruniu,

Letnie wyprzedaże – Centrum Handlowe Bielawy w Toruniu (fot. Newbridge)

Na promocjach kupujemy produkty z wyższej półki

Jeśli spojrzeć na listę wyprzedażowych zakupów, to królują na niej przede wszystkim kosmetyki  (wybiera je 58%), ubrania (53%), elektronika i AGD (50%), zabawki (46%) i obuwie (45%). Co czwarta osoba na wyprzedażach kupuje zegarek, biżuterię, meble, a nawet artykuły zoologiczne. Co piąta osoba wydaje na akcesoria motoryzacyjne i kulturę. Na wyprzedażach chętnie także kupujemy rzeczy premium i z wyższej półki. Są to najczęściej rzeczy marek, na które nas nie stać po regularnej cenie. Robi tak 52% kupujących. Wśród wybieranych produktów można znaleźć najczęściej elektronikę (35%), kosmetyki (32%) i ubrania (31%) – podaje KPMG.

Wyprzedaże ewoluują

Jak zauważają przedstawiciele branży retail, posezonowe wyprzedaże wciąż będą zyskiwać na popularności. Trzeba jednak przygotować się na zmiany. Te już widać.
– Letnie wyprzedaże, podobnie zresztą jak zimowe, są coraz krótsze. Jeszcze 5-6 lat temu potrafiły trwać nawet 2,5 miesiąca, dziś kończą się nieraz po miesiącu, półtora. Są marki, które czas przecen zamykają nawet w 2 tygodniach. Obecnie konsument nie musi czekać kilku tygodni, aż cena spadnie do poziomu -50% czy -70%. Coraz więcej sklepów, zwłaszcza dużych sieci odzieżowych, takie przeceny ma już na wstępie wyprzedaży. W efekcie te są bardzo intensywne i szybko robią miejsce nowym kolekcjom – wyjaśnia przedstawicielka Newbridge Poland.

Skąd takie zmiany?
– Towar w sklepach szybciej rotuje. Marki odzieżowe wypuszczają dziś w ciągu roku coraz częściej nie 4, a więcej kolekcji. W związku z tym muszą szybciej robić miejsce na nowości i kolekcje międzysezonowe. Pomagają w tym krótkie, acz intensywne wyprzedaże, które podobają się konsumentom. Druga sprawa to zmiany w kalendarzu handlowym. Dekadę temu mieliśmy 2 sezony wyprzedażowe – letni i zimowy, dziś mamy więcej okazji w ciągu roku. Rośnie popularność np. przecen międzysezonowych, czyli wczesną jesienią i późną wiosną, a także Black Friday i Black Week oraz promocji świątecznych. Wiele sklepów ma także stałe promocje, z których można korzystać np. pobierając aplikacje lub zapisując się do newsletterów – podsumowuje Drzewiecka.

Źródło: Newbridge Poland/Guarana PR


Newbridge Poland to spółka założona w 2015 roku przez międzynarodową grupę Somerston, skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typy ‘convenience’ oraz parki handlowe. Obecnie Newbridge jest właścicielem sześciu obiektów handlowych w Polsce: Centrum Handlowego Czyżyny w Krakowie, Centrum Handlowego Bielawy w Toruniu, Centrum Handlowego Guliwer w Łodzi oraz Parków Handlowych Newbridge, zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie. Więcej informacji: newbridge.com.pl

Kategorie
Udostępnij

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.