
Nieuczciwi sprzedawcy energii zwrócą pieniądze
Spis Treści
Klienci wprowadzeni w błąd przez spółki Novum, Energetyczne Centrum oraz Energa-Obrót otrzymają zwrot opłat za rozwiązanie umowy oraz rekompensaty pieniężne. Taką decyzję wydał UOKiK.
Nieuczciwi sprzedawcy energii podawali się za konkurencję, obiecywali obniżenie rachunków i namawiali do podpisywania umów. Koszty energii elektrycznej jednak wcale nie obniżały się, a rosły. W dodatku, po jakimś czasie konsumenci dowiadywali się, że podpisali umowę z inną firmą.
Nieuczciwi sprzedawcy energii – scenariusz postępowania
Sposób działania przebiegał według jednego schematu: osoby reprezentujące firmy odwiedzały seniorów w domach i podawały się za przedstawicieli dotychczasowego sprzedawcy prądu, informując o konieczności podpisania aneksu do umowy lub likwidacji obecnego sprzedawcy energii. W trakcie rozmowy obiecywali obniżenie rachunków, a przedstawiciele Energetycznego Centrum posunęli się nawet do straszenia wyłączeniem prądu (w przypadku niepodpisania nowej umowy). Osoby oszukane często nie dostawały kopii podpisanych dokumentów, nie informowano ich o prawie odstąpienia od umowy, a także o konieczności opłacania dwóch faktur i kosztach dodatkowej opłaty handlowej.
Fragmenty skarg, które otrzymał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
→ Miało być taniej, a jest 100% drożej. Do tej pory rachunki za prąd były w wysokości około 50 do 70 zł miesięcznie, a te z Novum są po ponad 100 zł.
→ Przedstawiciele tej firmy odwiedzając mnie w domu zaproponowali mi tańszą energię twierdząc że (…) dostawca energii zostanie ten sam tylko zmieni się cena na niższą.
Na co mogą liczyć oszukane osoby?
Klienci Energi-Obrót, którzy zostali wprowadzeni w błąd w trakcie wizyty akwizytora (o ile złożyli reklamację) lub skorzystali z oferty Gwarancja Stałej Ceny (nie wiedząc o dodatkowej opłacie) mogą liczyć na rekompensatę w wysokości 56 zł. Klienci Novum mogą liczyć (o ile spełnią warunki) na zwrot lub umorzenie kosztów wcześniejszej rezygnacji z umowy, a także rekompensatę – 46,13 zł. Spółka Energetyczne Centrum zwróci lub umorzy konsumentom koszty rozwiązania umowy oraz wypłaci rekompensatę w wysokości 30 zł. Osoby, którym udało się odstąpić od umowy otrzymają 15 zł.
Sprzedawcy energii muszą także powiadomić listownie konsumentów o swoim zobowiązaniu. Więcej informacji na temat rekompensat odnajdą Państwo na stronie www.uokik.gov.pl.
Czujność to podstawa!
Nieuczciwi sprzedawcy energii stosowali praktyki, które nie są obce również innym branżom. Warto poznać schemat działania i dowiedzieć się, jak reagować na podejrzane zachowania przedstawicieli handlowych – Problem podszywania się akwizytorów pod dotychczasowych dostawców dotyczy głównie sprzedawców prądu, a także usług telekomunikacyjnych. Apeluję do osób starszych o ostrożność przy zawieraniu tego typu umów – radzi prezes urzędu, Marek Niechciał.
→ Należy pamiętać, że nie ma obowiązku podpisania umowy w obecności przedstawiciela handlowego.
→ Warto poprosić o pozostawienie proponowanej umowy i danych przedstawiciela handlowego.
→ Trzeba sprawdzić, z kim mamy do czynienia. Można np. zadzwonić do dotychczasowego sprzedawcy (numer będzie na fakturze) i zweryfikować, czy rzeczywiście był to przedstawiciel naszego dostawcy.
→ Pamiętajmy, że zgodnie z prawem, konsument ma 14 dni na rezygnację z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. podczas wizyty akwizytora w domu).
Konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich. Porad udziela także Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych przy Urzędzie Regulacji Energetyki. – Zachęcam też do składania reklamacji u przedsiębiorców, którzy wprowadzili nas w błąd. Skargi, które złożyli konsumenci mogą później stanowić podstawę kształtowania zobowiązań w decyzjach UOKiK – radzi prezes urzędu, Marek Niechciał.
Zapraszamy również do wysłuchania wypowiedzi Marka Niechciały, prezesa UOKiK.
- Światowy Dzień Choroby Alzheimera – 21 września - 21 września, 2021
- 10 faktów o chorobie Alzheimera - 21 września, 2021
- Grillowe menu – zdrowo i smacznie - 30 kwietnia, 2021