
UOKiK ukarał firmy sprzedające na pokazach
Spis Treści
Osoby starsze zapraszano pod pretekstem bezpłatnych badań lub wykładów, a w rzeczywistości prowadzono regularną sprzedaż. UOKiK ukarał firmy naciągające seniorów.
Firmy, ukrywając prawdziwy cel spotkania, zapraszały na pokazy i prezentacje, na których w rzeczywistości odbywała się regularna sprzedaż. Nieuczciwi sprzedawcy wprowadzali w błąd co do właściwości produktów oraz wykorzystywali sprzeczne z prawem weksle. Wprowadzeni w błąd seniorzy często decydowali się na niepotrzebny i zbyt drogi zakup, a nawet zaciągnięcie kredytu. UOKiK ukarał firmy, a także potwierdził, że trwają starania o unormowanie rynku zakupów w trakcie prezentacji. To dobra wiadomość, gdyż to seniorzy najczęściej padają ofiarami nieuczciwych praktyk.
UOKiK ukarał firmy
Łączna kwota kar to ponad 484 tys. zł. Największa kara, 360 tys. zł, została nałożona na firmę z Poznania Housefire (wcześniej Haufeuer). Aqua Med zapłaci 20 tys. zł, Carpe Diem Med 28 tys. zł, kolejna firma – PHU Exito zobowiązała się do usunięcia skutków naruszenia praw konsumentów. Co ciekawe wszystkie trzy firmy są z Opalenicy.
– Ci przedsiębiorcy naruszali zbiorowe interesy konsumentów, np. nie przekazywali klientom rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów i handlowego celu spotkań. Umyślnie wprowadzali ich w błąd, by nakłonić do zakupów, których konsumenci w innych okolicznościach by nie zrobili – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. – Niedopuszczalne było też dawanie do podpisu niezgodnych z prawem weksli, ograniczanie praw do rękojmi czy zniechęcanie do zwrotu towarów – dodaje.
UOKiK ukarał firmy Aqua Med otrzymała karę za wprowadzanie seniorów w błąd. Informowała, że maty termiczne, które sprzedawała, mają wyjątkowe właściwości lecznicze i stosował je papież Jan Paweł II. Ktoś z uczestników spotkania sprzedażowego zawiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dzięki temu ustalono, że produkcja „uzdrawiających” mat rozpoczęła się już po śmierci Jana Pawła II, a produkt nigdy nie został opatentowany w Europie. Najwyższą karę otrzymała firma Housefire m.in. za to, że wykorzystywała weksle in blanco w trakcie sprzedaży na raty z dopiskiem „zapłacę bez protestu za ten weksel własny in blanco na zlecenie…”. Weksle mają być zwrócone klientom! Ta sama firma utrudniała również klientom zwrot towaru i obciążała ich kosztami rzekomego uszkodzenia towaru lub opakowania.
UOKiK przestrzega seniorów przed uczestniczeniem w podobnych prezentacjach i prosi o podejmowanie rozsądnych decyzji. Wszelkie podpisywane umowy trzeba czytać uważnie, a szczególnie umowy kredytowe. Warto też pamiętać, że mamy 14 dni na odstąpienie od umowy, a jeśli sprzedawca o tym nie informuje, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Należy też domagać się otrzymania potwierdzenia zawarcia umowy.
Artykuł ukazał się w papierowym wydaniu Gazety Senior 2/2018.
Zapraszamy do sprawdzenia, co nowego przygotowaliśmy dla Państwa w nowym numerze, który jest także dostępny na stronie www.gazetasenior.pl.
- Światowy Dzień Choroby Alzheimera – 21 września - 21 września, 2021
- 10 faktów o chorobie Alzheimera - 21 września, 2021
- Grillowe menu – zdrowo i smacznie - 30 kwietnia, 2021