
Warto nagradzać Przyjaznych Seniorom
Pod takim hasłem Uniwersytet Trzeciego Wieku SGH i Fundacja „Ogólnopolskie Porozumienie Uniwersytetów Trzeciego Wieku” uruchomiły I edycję Konkursu „Przyjaźni Seniorom”.
Konkurs wspierany był przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” oraz patronów honorowych: Szkołę Główną Handlową w Warszawie i Parlamentarny Zespół ds. Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Konkurs miał charakter konsumencki. Adresowany był do producentów, usługodawców oraz realizatorów projektów edukacyjnych i społecznych, którzy wychodzą z ofertą rynkową spełniającą kryteria przyjaznych osobom starszym. Miał też na celu kształtowanie gustów konsumenckich. Jego rola polegała także na tworzeniu katalogu dobrych praktyk rynkowych oraz chronienie seniorów przed różnego rodzaju nadużyciami.
– 19 stycznia 2015 r. w Pałacu Prymasowskim odbyła się prezentacja kandydatów do tytułu Przyjaźni Seniorom. Pięć firm przeszło procedurę weryfikacyjną i zaprezentowało swoje produkty i usługi. Poza członkami kapituły Konkursu zapoznało się z nimi szerokie grono zwiedzających oraz zaproszeni goście. I edycja każdego konkursu niesie pewną niepewność co do zainteresowania i akceptacji ze strony potencjalnych uczestników. Obarczona też jest wieloma innymi ryzykami. W tej także musieliśmy się z nimi zmierzyć. Konkurs wspierany był środkami rządowego programu Aktywizacji Społecznej Osób Starszych oraz przez podmioty partnerów i patronów honorowych. Jednocześnie musiał zawrzeć się w określonych ramach czasowych. Ograniczało to czas i zakres działań informacyjnych i promocyjnych projektu. Zebraliśmy jednak cenne doświadczenia i możemy uznać eksperyment za udany, a konkurs za wart kontynuacji – ocenia koordynatorka projektu Krystyna Lewkowicz.
Zainteresowanie udziałem w Konkursie wyraziły przede wszystkim firmy mające w swojej ofercie produkty, usługi i działania na rzecz edukacji, profilaktyki i ochrony zdrowia seniorów. Swój akces zgłosiło również kilka gmin mających status uzdrowisk, producenci sprzętów poprawiających komfort i bezpieczeństwo osób starszych.
Cenna inicjatywa pochodzi także od firmy oferującej system werbunku i szkolenia opiekunek osób starszych jak również pośrednictwo w uzyskaniu pracy w dziedzinie sprawowania opieki, stwarzające szanse na legalną i chronioną prawem pracę dla osób starszych lecz sprawnych i poszukujących zajęcia. Takie działania stwarzają bezpieczeństwo pracownikom, likwidują szarą strefę i umożliwiają egzekwowanie wysokiej jakości i odpowiedzialności oraz skuteczny nadzór nad wykonywaniem opieki.
– Laureaci konkursu to firmy godne rekomendowania osobom starszym. Otrzymany do używania logotyp towarowy Przyjaźni Seniorom będzie znakiem rozpoznawczym dla potencjalnych konsumentów, jako produkt/usługa godna polecenia. Ważne dla założonych celów jest też to, że konkurs zainspirował rynek srebrnej gospodarki, w tym także inne, nowe podmioty do podejmowania działań w tym obszarze. Niektóre cenne inicjatywy społeczne i produkty z uwagi na niewystarczające zaawansowanie nie mogły wziąć udziału w tej edycji Konkursu. Dziś nie podlegają formalnej ocenie, lecz zaprosiliśmy je także do udziału w wystawie, jako obserwatorów i potencjalnych uczestników kolejnych edycji Konkursu – stwierdza Adrian Oleksiak, jeden z ekspertów oceniających oferowane produkty i usługi.
Miłosz Sałaciński
- Czego się napijesz? Czym grozi odwodnienie! - 17 sierpnia, 2020
- Senior u dentysty - 16 kwietnia, 2015
- Uniwersytet trzeciego wieku – czas refleksji i samorealizacji - 9 marca, 2015