Jak wzmocnić odporność odpowiedną dietą?

Jak wzmocnić odporność odpowiedną dietą?

Epidemie i pandemie spowodowały, że intensywniej niż kiedykolwiek poszukujemy sposobów wsparcia naszej odporności. Warto wiedzieć, że to co jemy może przełożyć się na zdolności obronne naszego organizmu. Dowiedz się, jak wspomóc odporność codziennym jadłospisem.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl

Jak wzmocnić odporność w zdrowiu i chorobie w czasach, kiedy jest ona szczególnie ważna? Zadając sobie to pytanie nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że pomocne może okazać się dbanie o jakość jadłospisu. To, co jemy ma ogromny wpływ na jakość funkcjonowania organizmu człowieka. Dlaczego? Ponieważ w żywności znajdują się składniki odżywcze, które są wykorzystywane przez wszystkie układy ciała człowieka, w tym ten odpornościowy. Niedostarczenie ich w odpowiedniej ilości z kolei może spowodować rozwój niedożywienia, które negatywnie oddziałuje na życiowe procesy, takie jak choćby obrona przed patogenami.

Jakie grupy produktów jeść, by zadbać o odporność?

W jadłospisie, który każdego dnia ma przyczyniać się do wspierania naszej odporności, przede wszystkim, nie może zabraknąć pełnowartościowego białka, a szczególnie argininy – jednego z aminokwasów wchodzącego w jego skład. Dlaczego? Ponieważ to właśnie arginina wspiera układ odpornościowy zwiększając liczbę limfocytów T i poprawiając ich funkcjonowanie[1]. Źródłem białka w tym argininy są chude mięso, ryby, jaja, produkty mleczne, a także nasiona roślin strączkowych, orzechy, migdały i kasze. Prawidłowe działanie układu odpornościowego wpierają także kwasy tłuszczowe omega-3, które mają działanie przeciwzapalne[2]. Znajdziemy je w olejach szczególnie rzepakowym, rybach i orzechach włoskich. W budowaniu i wspieraniu odporności istotne są także witaminy m.in. witamina C. Jej źródłem są warzywa i owoce m.in. truskawki, czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka i pomidory. W okresie zimowym polecane jest także sięganie po kiszoną kapustę. Obok witamin i składników mineralnych warzywa i owoce zawierają także błonnik pokarmowy. Jak ten składnik może przyczynić się do lepszej ochrony organizmu? Korzystnie oddziałując na mikroorganizmy bytujące w jelitach człowieka, które stanowią naturalną barierę przed patogenami.

Kiedy są chęci, a brakuje możliwości

Zdarza się, że nie brakuje nam wiedzy i chęci, ale stan zdrowia nie pozwala nam na spożywanie różnorodnych produktów w odpowiednich ilościach. Jeśli w codziennym jadłospisie ze względu na samopoczucie pojawiają się rzadko surowe warzywa, nasiona roślin strączkowych, czy produkty pełnoziarniste warto pomyśleć o zwiększeniu ilości błonnika w diecie. Sposobem może być dodawanie do napojów lub posiłków błonnika rozpuszczalnego OptiFibre, który korzystnie wpływa na mikrobiotę jelitową. A co zrobić, gdy brak apetytu lub dolegliwości powodują, że wzrasta ryzyko niedoboru składników odżywczych (niedożywienia), co może wpłynąć na  pogorszenie odporności? W takiej sytuacji warto skonsultować z lekarzem sięgnięcie po żywność medyczną, a dokładniej immunożywienie. Przykładem takiej żywności może być, np. Impact Oral, który w każdym opakowaniu zawiera zarówno cenne białko, jak i inne istotne składniki, jak np. kwasy tłuszczowe omega-3, arginina i nukleotydy.

Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Stosować pod kontrolą lekarza. Impact Oral: Do postępowania dietetycznego w stanach niedożywienia lub ryzyku niedożywienia u pacjentów chirurgicznych w okresie okołooperacyjnym. Optifibre: Do postepowania dietetycznego u pacjentów z zaburzeniami funkcjonowania jelita grubego w celu ułatwienia wydalania resztek pokarmowych w zaparciach.

[1] Calder PC. Immunonutrition. BMJ. 2003;327(7407):117-118. doi:10.1136/bmj.327.7407.117​

[2] Grimble R. Basics in clinical nutrition: Immunonutrition – Nutrients which influence immunity: Effect and mechanism of action. ESPEN Clinical Nutrition 2009 4 (1): E10-E13

Artykuł partnerski

Kategorie
Udostępnij