Konfrontacje filmowe  2022. Powrót kultowego festiwalu z lat 70., 80. i 90. W kinach w całym kraju 9-18 września [REPERTUAR]

Konfrontacje filmowe 2022. Powrót kultowego festiwalu z lat 70., 80. i 90. W kinach w całym kraju 9-18 września [REPERTUAR]

Zanim powstał Warszawski Festiwal Filmowy, Nowe Horyzonty i  inne festiwale – najważniejszym filmowym wydarzeniem w Polsce, pozycją obowiązkową dla kinomanów były Konfrontacje Filmowe. Był to przegląd kilkunastu najważniejszych filmów roku, które często nie trafiały do regularnej dystrybucji kinowej. Kompaktowy zestaw pozwalał obejrzeć najgłośniejsze i nagradzane na świecie tytuły.

Firma Gutek Film we współpracy z najlepszymi kinami studyjnymi w całej Polsce postanowiła wskrzesić ducha tego kultowego wydarzenia, na którym w latach 70., 80. i 90. wychowały się całe pokolenia widowni kinowej.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl

Konfrontacje Filmowe powracają w nowej, 10-dniowej odsłonie. W programie tegorocznej – pierwszej od 1993 roku – znajdzie się 14 tytułów. Są to zarówno dzieła uznanych twórców, mistrzów kina, jak i nieoczywiste filmy twórców, którzy dopiero niedawno zaistnieli na arenie międzynarodowej. Każde z nich zostało nagrodzone lub miało światową premierę na najważniejszych festiwalach filmowych świata: Cannes, Wenecja i Berlinale.

Tytuły, które składają się na Konfrontacje Filmowe, zostaną zaprezentowane przedpremierowo, większość z nich trafi repertuarowo do kin dopiero za kilka miesięcy, a niektóre nie trafią nigdy. Wszystkie jednak łączy to, że trzeba je zobaczyć na dużym ekranie. Konfrontacje Filmowe to wyjątkowa okazja, aby zobaczyć zestaw filmów, o których z pewnością będzie głośno w najbliższym sezonie.

Konfrontacje filmowe 2022 Miasta i kina, w których odbywa się festiwal

Białystok (Kino Forum), Częstochowa (Kino Iluzja), Gdańsk (Kameralne Cafe, Klub Żak), Gliwice (Kino Amok), Gorzów Wielkopolski (Kino 60 krzeseł), Katowice (Kinoteatr Rialto, Kino Światowid), Kielce (Kino Moskwa), Kraków (Kino Agrafka, Kino Mikro, Kino Pod Baranami), Lublin (Kino Bajka), Łódź (Kino Charlie), Olsztyn (Kino Awangarda), Poznań (Kino Muza, Kino Pałacowe), Radom (Kino Elektrownia), Rzeszów (Kino Zorza), Szczecin (Kino Pionier), Toruń (Kino CSW Znaki Czasu), Warszawa (Kino Muranów), Wrocław (DCF, Kino Nowe Horyzonty).

BILETY na KONFRONTACJE FILMOWE i poszczególne filmy kupisz ONLINE TUTAJ

Konfrontacje filmowe 2022 REPERTUAR

ALCARRÀS

reż. Carla Simón, Hiszpania, Włochy 2022, 120 min. Napisy: polskie i angielskie.

Złoty Niedźwiedź – Berlinale 2022

Wielki powrót autorki „Lata 1993”. Nagrodzona Złotym Niedźwiedziem na Berlinale opowieść o blaskach i cieniach codziennego życia rolników z katalońskiej wioski. Carla Simón ponownie umieszcza w centrum wydarzeń dziecięcych bohaterów, co nadaje błahym, pozornie nieefektownym wydarzeniom walor niezwykłości. Ale autobiograficzna szczerość, ciepło i poczucie humoru mają w „Alcarràs” wydźwięk polityczny.

ALCARRAS-rez.-Carla-Simon Przejmujący film o starciu tradycji z nowoczesnością i bohaterach zmuszonych do dokonania wyboru między pragmatyzmem a idealizmem

BLISKO

Close reż. Lukas Dhont, Belgia, Holandia, Francja 2022, 105 min. Napisy: polskie i angielskie

Grand Prix – MFF Cannes 2022

Jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. Nagrodzone Grand Prix „Blisko” Lukasa Dhonta, autora pamiętnej „Girl”, to sensualna i czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków.

Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić przyjaciela. Wspaniale sfilmowany coming-of-age i zarazem uniwersalny film o akceptacji swoich błędów oraz nauce przeżywania najtrudniejszych emocji.

BOHATER

A Hero reż. Asghar Farhadi, Francja, Iran 2021, 127 min. Napisy: polskie i angielskie

Grand Prix – MFF Cannes 2021

Dwukrotny laureat Oscara (za „Rozstanie” i „Klienta”) Asghar Farhadi powraca do rodzinnego Iranu. Nagrodzony Grand Prix w Cannes „Bohater” to fascynujący dramat o mężczyźnie, który odbywa karę więzienia za długi. Podczas dwudniowej przepustki w ręce Rahima trafia torba z kosztownościami. Mężczyzna staje przed dylematem: przywłaszczyć je sobie czy odnaleźć właściciela.

Wielowarstwowa przypowieść o człowieku, który stara się postępować według reguł, lecz napotyka na swojej drodze głównie niechęć i zazdrość. Mocne, perfekcyjne dramaturgicznie kino moralnego niepokoju.

HOLY SPIDER

reż. Ali Abbasi Dania, Niemcy, Szwecja, Francja 2022, 117 min. Napisy: polskie i angielskie.

Najlepsza aktorka – MFF Cannes 2022

Ali Abbasi („Granica”) sięga po opartą na faktach historię seryjnego zabójcy pracownic seksualnych z irańskiego miasta Meszhed. Mężczyzna twierdził, że chciał tylko „oczyścić” ulice ze zła.

Z pomocą grającej dziennikarkę śledczą Zar Amir-Ebrahimi (nagroda dla aktorki w Cannes) reżyser ukazuje rzeczywistość, w której brutalnym szaleńcom tylko się przyklaskuje, a walczące o życie kobiety uważa za bezwartościowe. Porażający thriller o świecie, który wydaje się aż nadto znajomy

IO

reż. Jerzy Skolimowski, Polska, Włochy 2022, 86 min. Napisy: polskie i angielskie

Nagroda Jury – MFF Cannes 2022

„IO” to zapierająca dech w piersiach odyseja (ZWIASTUN), porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina.

Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne. Swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla. W podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.

NITRAM

reż. Justin Kurzel, Australia 2021, 110 min. Napisy: polskie

Najlepszy aktor – MFF Cannes 2021

Hipnotyczny thriller psychologiczny z fenomenalną rolą nagrodzonego w Cannes Caleba Landry’ego Jonesa. Film inspirowany życiem Martina Bryanta, sprawcy największej masowej strzelaniny w historii Australii w 1996 roku. „Nitram” to pogłębiona próba zrozumienia, co sprawiło, że przeciętny, nieco oderwany od rzeczywistości chłopak wkroczył na ścieżkę zbrodni.

Justin Kurzel („Snowtown”, „Prawdziwa historia gangu Kelly’ego”, „Makbet”) po raz kolejny udowadnia, że rodzinne problemy, emocjonalne deficyty i dorastanie w samotności to wybuchowa mieszanka. Precyzyjnie wyreżyserowane kino, które zamiast szokować brutalnymi scenami budzi instynktowny niepokój.

NOSTALGIA

Nostalgia reż. Mario Martone, Włochy, Francja 2022, 117 min. Napisy: polskie i angielskie

Konkurs Główny – MFF Cannes 2022

Felice Lasco (magnetyczny Pierfrancesco Favino, gwiazda „Zdrajcy”) powraca po 40 latach do Neapolu i swojej matki. Wiedziony poczuciem winy i tęsknotą, otumaniony naiwną wiarą w rozgrzeszenie, nie zauważa, że Sanità, dzielnica katakumb, nędznych suteren i splątanych uliczek, zasysa go jak bagno. Sprzymierzony z walczącym z mafią księdzem i niepogodzony z własną mroczną przeszłością, Felice próbuje znaleźć starego przyjaciela, zapominając, że nostalgia bywa pułapką.

Opowieść o fatum i spotkaniu z cieniem – ukrytym w labiryncie miasta i w labiryncie duszy.

PAMFIR

reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk. Ukraina, Francja, Polska, Chile, Luksemburg 2022, 100 min. Napisy: polskie i angielskie

Quinzaine des réalisateurs – MFF Cannes 2022

Surowy i przejmujący do szpiku kości film pokazywany premierowo na tegorocznym festiwalu w Cannes. Mroczny portret ukraińskiej prowincji w formie kryminalnego dramatu.

Dawny przemytnik Leonid, zwany przez znajomych Pamfirem, pracuje w Polsce, by uczciwie zapewnić byt rodzinie. Po powrocie do domu, wioski na granicy Ukrainy z Rumunią, musi zmierzyć się ze swoją przeszłością – jego syn podpala cerkiew, która okazuje się własnością mafii. Leonid musi uruchomić dawne przestępcze kontakty, by spłacić dług, a każda decyzja bohatera wciąga go coraz głębiej w sieć korupcyjnych i kryminalnych układów.

PODEJRZANA

Decision to Leave reż. Park Chan-wook, Korea Południowa 2022, 138 min. Napisy: polskie i angielskie

Najlepsza Reżyseria – MFF Cannes 2022

Zafascynowany „Zawrotem głowy” koreański reżyser Park Chan-wook („Służąca”, „Oldboy”) spłaca dług zaciągnięty u Alfreda Hitchcocka – i robi to w niesamowitym stylu. W jego nagrodzonym w Cannes za reżyserię filmie żonaty policjant poznaje młodą wdowę, której mąż zginął w wypadku. Już wkrótce zaczyna nocować pod jej oknem, obserwując codzienność kobiety. Z czasem wyniszczająca obsesja zamienia się w miłość. A może miłość zamienia się w obsesję?

„Podejrzana” to chyba najpiękniejszy romantyczny film roku, o miłości, której nikt nie zauważył i której być może wcale nie było. Ale skoro jej nie było, to dlaczego tak boli?

PRZEŚWIETLENIE

R.M.N. reż. Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2022, 125 min. Napisy: polskie i angielskie

Konkurs Główny – MFF Cannes 2022

W przeciwieństwie do poprzednich, kameralnych filmów Cristiana Mungiu („4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni”, „Egzamin”) „Prześwietlenie” jest symfonią rozpisaną na wiolonczelę, niedźwiedzie, kilka narodowości i pokłócony chór. Wielowątkowy film rumuńskiego reżysera to straszno-śmieszna, cierpka, boleśnie realistyczna, ale mająca metafizyczne przebłyski opowieść o globalizacji, kryzysie męskości i nacjonalizmie.

Akcja dzieje się na cichej, transylwańskiej prowincji, pełnej uprzedzeń i zadawnionych urazów, które eksplodują wraz z pojawieniem się w tutejszej piekarni nowych pracowników: emigrantów ze Sri Lanki

SILENT TWINS

The Silent Twins reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska, USA, Wielka Brytania 2022, 113 min. Napisy: polskie

Un Certain Regard – MFF Cannes 2022

Przejmujący do szpiku kości film Agnieszki Smoczyńskiej („Córki dancingu”, „Fuga”) z Letitią Wright i Tamarą Lawrence w tytułowych rolach.

Oparta na reportażu Marjorie Wallace prawdziwa historia June i Jennifer Gibbons, czarnych bliźniaczek z Walii, które od dzieciństwa rozmawiały tylko ze sobą. Odmawiające komunikacji werbalnej z rodziną i rówieśnikami siostry tworzą symbiotyczny, choć niepozbawiony rywalizacji duet. Ich życie toczy się za zamkniętymi drzwiami dziewczęcego pokoju: w wyobraźni, we wspólnych (z wiekiem coraz mniej niewinnych) grach i na kartach książek, które piszą.

Historia nastoletniego buntu czy ekscentrycznej zabawy, która wymknęła się spod kontroli? A może studium toksycznej miłości, tak silnej, że świat zewnętrzny przestaje mieć znaczenie, gdy normalne życie jest niemożliwe?

SUNDOWN

reż. Michel Franco, Meksyk, Francja, Szwecja 2021, 83 min. Napisy: polskie i angielskie

Konkurs Główny – MFF Wenecja 2021

Najnowszy film Michela Franco („Opiekun”, „Nowy porządek”), objawienie festiwalu w Wenecji, w zaskakujący sposób łączy thriller z love story, ani na chwilę nie rezygnując z przewrotnej gry z widzem.

Alice (Charlotte Gainsbourg) i Neil (Tim Roth) spędzają urlop w Acapulco. Luksusową sielankę przerywa niespodziewany telefon, który zmusi ich do zmiany planów, a w głowie Neila pojawi się pokusa, by całkowicie zmienić swoje życie. „Sundown” stawia najważniejsze pytania o to, co naprawdę czyni nas szczęśliwymi. Pieniądze? Miłość? Więzi? A może ich brak?

TORI I LOKITA

Tori & Lokita reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne, Belgia, Francja 2022, 88 min. Napisy: polskie i angielskie

Nagroda Specjalna – MFF Cannes 2022

Najnowszy film braci Dardenne, dwukrotnych laureatów Złotej Palmy na festiwalu w Cannes (za „Rosettę” i „Dziecko”), którzy pozostają filmowym sumieniem Europy.

Dzieciaki z Beninu – Tori i Lokita – dostały się do Europy niebezpiecznym szlakiem przez Morze Śródziemne i starają się o prawo pobytu w Belgii. Podają się za rodzeństwo, ale czy faktycznie nim są? Bez żadnych papierów nie mogą tego udowodnić, nie mają też prawa pracować. Jedyną szansą na zarobek staje się sprzedaż narkotyków. Czy uda im się wyrwać z błędnego koła, w które wciąga migrantów świat przestępczy i bezduszna biurokracja?

W TRÓJKĄCIE

Triangle of Sadness, reż. Ruben Östlund, Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Niemcy 2022, 149 min. Napisy: polskie i angielskie

Złota Palma – MFF Cannes 2022

Ruben Östlund („Turysta”, „The Square”), już po raz drugi nagrodzony canneńską Złotą Palmą, zabiera nas w szalony rejs luksusowym statkiem z piękną gwiazdką Instagrama Yayą (Charlbi Dean), początkującym modelem Carlem (Harris Dickinson) oraz wiecznie pijanym kapitanem (Woody Harrelson). Na statku bawią się celebryci i bogacze – emerytowani handlarze bronią, rosyjski król nawozu, podstarzałe diwy i zrzędliwe milionerki. Rejs po szmaragdowych morzach zamienia się w jazdę bez trzymanki, przy której katastrofa Titanica to romantyczny wypadek przy pracy.

Östlund żongluje rolami społecznymi bohaterów, demaskując ich próżność i egoizm, kpi z pustej sławy influencerów, wyśmiewa świat mody. „W trójkącie” to dzika komedia, niezwykle aktualna satyra i drapieżny komentarz do absurdalnych czasów, w których żyjemy.

BILETY na KONFRONTACJE FILMOWE i poszczególne filmy kupisz ONLINE TUTAJ

Artykuł partnerski


Jeżeli interesują Cię podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior  Zapisz się do Newslettera


Zobacz również:

Redakcja
Kategorie
Udostępnij

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.