Karty podarunkowe w różnych krajach Europy

Karty podarunkowe w różnych krajach Europy

W okresie przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem: jakim prezentem uszczęśliwić bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się na karty podarunkowe.

Czy istnieje możliwość kupowania bonów upominkowych w innym kraju UE, na jakich zasadach możemy z nich korzystać? Czy sprzedawcy mają prawo dokonywać zwrotu na kartę? Na te pytania odpowiedzi poszukało Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z innymi centrami sieci ECC-Net.

Czy mogę kupić bony upominkowe online w innym państwie członkowskim UE?

Tak. Możesz kupować towary i usługi od sprzedawców mających siedzibę w innym kraju UE. Dotyczy to również bonów podarunkowych. Sprzedawca nie może uniemożliwić zakupu ze względu na to, że jesteś z Polski. Nie ma on jednak obowiązku dostarczenia towaru do państwa, do którego nie przewiduje dostawy. Problem z dostawą nie dotyczy bonów elektronicznych. Informacji na ten temat należy szukać w regulaminie sprzedawcy.

Jak długo ważne są karty podarunkowe?

W Polsce nie ma przepisów regulujących, a datę ważności określa sprzedawca. Podobnie jest np. we Włoszech i Bułgarii, Belgii, Francji, Estonii, Finlandii, na Węgrzech, Islandii, Grecji czy na Litwie. Zazwyczaj 3 lata bony podarunkowe są ważne w Niemczech. Podobnie jest w Danii i Norwegii, choć w tych krajach sprzedawca może skrócić ten okres, o ile przed zakupem poinformuje o tym klienta. W Hiszpanii ważność ustala sprzedawca, jeżeli tego nie zrobi, termin na wykorzystanie upływa po 5 latach. Natomiast w Holandii sprzedawcy nie mogą wystawiać bonów z terminem ważności krótszym niż rok, chyba że robią to uzasadnionych przyczyn. W Austrii, jeśli karta wydana jest bezterminowo — wówczas ważna jest 30 lat.

Co w sytuacji, gdy karta upominkowa wygaśnie?

W większości państw członkowskich UE, w tym w Polsce, sprzedawca nie ma obowiązku przedłużania ważności karty lub wypłacenia pieniędzy, gdy wygaśnie termin jej ważności. Wyjątkiem jest Dania, w której kupony elektroniczne mogą zostać zwrócone w ciągu pierwszego roku po wygaśnięciu.

Czy spersonalizowaną kartę może wykorzystać inna osoba?

W Polsce karty podarunkowe zwykle nie są personalizowane. Podobnie jest np. w Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Islandii, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie i w Holandii. We Francji spersonalizowane kupony mogą być wykorzystywane przez osoby trzecie tylko wtedy, gdy regulamin wyraźnie na to pozwala. W Austrii z imiennych kart lub voucherów może korzystać wyłącznie osoba, której nazwisko widnieje na bonie.

Mimo że na karcie lub voucherze znajdują się dane obdarowanego, w Niemczech inne osoby mogą z nich korzystać. Są jednak wyjątki, np. gdy bon jest powiązany z wymaganiami zdrowotnymi dotyczącymi skoku ze spadochronem — sprzedawca musi wyrazić zgodę na przekazanie kuponu osobie trzeciej.

Zwroty i reklamacje

Sprzedawcy często oferują zwrot pieniędzy na kartę podarunkową, którą możemy wykorzystać na kolejne zakupy. Nie zawsze musisz się na to godzić. Jeżeli chcesz odstąpić od zakupu, którego dokonałeś w internecie, zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonałeś płatności. W sytuacji, gdy chcesz odstąpić od umowy zakupu w sklepie stacjonarnym, pamiętaj że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie ich dobra wola. Jeżeli oferują zwrot na kartę podarunkową, mają do tego prawo.

Niezależnie od tego, czy kupiłeś produkt w internecie czy w sklepie stacjonarnym, w przypadku reklamacji towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej formie, w jakiej dokonałeś płatności.

Jeśli karta podarunkowa kupiona w innym kraju UE nie działa, po pomoc i poradę można zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Źródło: UOKiK

Przeczytaj również:
Ile statystycznie wydamy na prezenty świąteczne?

Kategorie
Udostępnij