Pierwszy pozew Rzecznika Finansowego w imieniu 85-latka c. d. afery GetBack

Pierwszy pozew Rzecznika Finansowego w imieniu 85-latka c. d. afery GetBack

Rzecznik Finansowy złożył pozew w imieniu klienta Idea Banku, który został wprowadzony w błąd przez spółkę GetBack S.A. Sprawa jest o tyle bulwersująca, że na ryzykowną inwestycję namówiono osobę, która w momencie nabywania obligacji miała 85 lat. To modelowy przykład tzw. misselingu, czyli oferowania produktu nieodpowiedniego dla danego klienta.

– Sprawa dotyczy jaskrawego naruszenia interesów osób starszych na rynku finansowym. Klient miał zgromadzone oszczędności na bezpiecznych lokatach, a został skłoniony do ich zainwestowania w ryzykowny instrument finansowy – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.
Według zapewnień pracownika banku obligacje miały być bezpiecznym sposobem ulokowania oszczędności, z gwarantowanym zwrotem wpłaconego kapitału, jak w przypadku lokaty bankowej. Przed 85-letnim klientem zatajono jednak istotne cechy oferowanego produktu. Ponadto bank zaproponował nabycie produktu inwestycyjnego, który był nieodpowiedni dla osoby mającej w chwili zakupu obligacji 85 lat i niebędącej zainteresowaną ryzykownymi inwestycjami. Klient lokował zaoszczędzone środki na lokatach bankowych. Te pieniądze miały być wsparciem jego budżetu w czasie emerytury.
– W mojej ocenie to przykład nadużycia zaufania klienta do banku. Szczególnie osoby starsze wciąż postrzegają banki jako instytucje zaufania publicznego – mówi Mariusz Golecki.
Rzecznik Finansowy wniósł o zasądzenie na rzecz klienta tytułem odszkodowania kwoty wpłaconej na nabycie obligacji GetBack S.A., której klient nie może obecnie odzyskać. Dodatkowo wniósł o zasądzenie 50 tys. zł tytułem zadośćuczynienia na cel społeczny związany z ochroną konsumentów.

Pomoc Rzecznika

Uważasz, że twój bank lub ubezpieczyciel postępuje nieuczciwie? Skonsultuj się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Dyżury telefoniczne:
Tel. 22 333 73 28 – eksperci z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, assistance), na życie, NNW, domów i mieszkań, turystyczne, kredytów, małych i średnich przedsiębiorstw, rolnych etc.
Tel. 22 333 73 25 – eksperci z zakresu problemów z bankami i na rynku kapitałowym.

Tel. 508 810 370 – eksperci dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych.

Poradę eksperta można uzyskać również drogą e-mailową, pisząc na adres: porady@rf.gov.pl


Zapisz się do Newslettera Gazety Senior, a otrzymasz na swój adres e-mailowy zbiór najciekawszych artykułów publikowanych w serwisie GazetaSenior.pl Zapisz się do Newslettera


700 tys. zł każdego dnia próbują wyłudzić oszuści na cudze nazwiska. Jak się chronić?

Oszustwa na koronawirusa – wiele przykładów i różne metody. Żerują na epidemii – ostrzega Prezes UOKIK

Kategorie
Udostępnij