Prawidłowo nawodnienie przez cały rok [Elektrolity dla seniora]

Prawidłowo nawodnienie przez cały rok [Elektrolity dla seniora]

Woda stanowi około 60% masy ciała człowieka, dlatego odpowiednie nawodnianie jest podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu. Spożywanie zalecanej ilości wody dziennie jest szczególnie ważne w przypadku osób starszych. Jak dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu? Ile płynów dziennie należy spożywać? Czym są elektrolity i w jaki sposób wspomagają odpowiednie nawodnienie organizmu?

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl

Dlaczego odpowiednie nawodnienie jest tak istotne?

Woda jest niezbędna do życia, a przyjmowanie właściwej ilości płynów jest dla ważne dla zachowania sprawności układów i narządów oraz dla dobrego samopoczucia. Nasze ciała są zdolne do wyprodukowania w procesach metabolicznych jedynie niewielkiej ilość wody – około 300 ml. Pozostała część musi być nieustannie uzupełniania.

Utrzymywanie odpowiedniego poziomu płynów jest ważne, ponieważ woda stanowi ważny składnik każdej komórki w naszym organizmie. Składają się z niej mięśnie, krew, a także mózg. Co istotne, woda pełni też funkcję termoregulacyjną – odpowiada za utrzymanie temperatury ciała na stałym poziomie. Oznacza to, że chłodzi nasze ciało, gdy temperatura otoczenia jest zbyt wysoka, a także izoluje od chłodu, gdy temperatura jest zbyt niska.

Dlaczego seniorzy powinni częściej pić wodę?

Niestety osoby starsze zbyt rzadko sięgają po wodę. Jest to spowodowane między innymi czynnikami fizjologicznymi, które są związane z procesem starzenia i które wpływają na zmniejszenie ilości wody w organizmie. Przekłada się to na brak odczuwania pragnienia i zapominanie o konieczności przyjmowania płynów.

Osoby w podeszłym wieku często świadomie unikają picia wody, gdyż nie chcą zbyt często korzystać z toalety.

Kolejny powód, dla którego osoby starsze niechętnie sięgają po wodę to trudności związane z przełykaniem. Zmiany w mikroflorze jamy ustnej oraz ubytki w uzębieniu mogą niestety powodować dyskomfort w trakcie jedzenia i picia.

Duża grupa seniorów rzadko pije wodę ze względów psychiczno-emocjonalnych. Poczucie osamotnienia, stres, obniżony nastrój mogą wpływać na niechęć do spożywania pokarmów i płynów.

Należy jednak pamiętać, że spożywanie wody przez seniorów jest niezwykle istotne. Dlaczego? W podeszłym wieku skóra traci kolagen, przez co zmienia się jej wygląd i staje się ona sucha i zwiotczała. Dostarczanie organizmowi wody jest najlepszym sposobem na nawilżenie skóry oraz zwiększenie wydolności organizmu i jego zdolności do regeneracji.

Ile wody dziennie należy pić?

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa i Żywności zaleca, aby kobiety zadbały o wypicie 2 litrów płynów na dobę, a mężczyźni – 2,5 litra. Pamiętaj, że w zapotrzebowanie to wliczane są również soki, przeciery, zupy oraz owoce i warzywa. Jednak, co istotne, woda zawarta w pożywieniu może stanowić zaledwie około 20 proc. dobowego zapotrzebowania na płyny. Nie zapomnij zatem o dodatkowym uzupełnieniu pozostałej ilości wody.

Jak nawadniać się w starszym wieku? Dobre nawyki

Osoby starsze muszą pamiętać o wypijaniu codziennie około 2 litrów płynów, a w trakcie upałów nawet 2,5 litra. Większość tym płynów powinna stanowić woda. Oto kilka dobrych nawyków, dzięki którym odpowiednie nawodnienie nie będzie sprawiać Ci większych problemów.

  • Zadbaj o to, byś miał w domu zapas wody mineralnej, również w mniejszych butelkach, które będziesz mógł zabrać ze sobą na zakupy lub na spacer. Wszystko po to, aby wodę zawsze mieć w zasięgu ręki.
  • Jeśli masz problemy z piciem wody ze szklanki lub zwykłej butelki, możesz sięgnąć po specjalne butelki z ustnikiem (czyli tak zwanym “dziubkiem”) lub po słomki, które ułatwiają picie. Korzystaj też z ulubionych szklanek, kubków i dzbanków, po które chętnie będziesz sięgać.
  • Zwracaj uwagę na skład mineralny wody, którą kupujesz. Powinna ona zawierać takie składniki jak magnez (pomaga zachować równowagę elektrolitową, prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz układu nerwowego), wapń (jest potrzebny dla zdrowych kości) oraz potas (dla utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi).
  • Jeśli nie chcesz kupować, dźwigać i gromadzić plastikowych butelek, śmiało możesz sięgnąć po dzbanki filtrujące wodę i korzystać z kranówki.
  • Jeśli nie lubisz smaku wody, możesz do niej dodać ulubione owoce lub zioła, na przykład cytrynę, pomarańczę, miętę lub imbir.
  • Ustaw sobie przypomnienie w telefonie, które będzie w odpowiednim czasie powiadamiać cię, że należy sięgnąć po wodę.
  • Unikaj napojów słodzonych.

Elektrolity – nawadniające suplementy diety

Elektrolity to nic innego, jak pierwiastki, które naturalnie występują w organizmie. Są to wodne roztwory jonów – sodu, potasu, wapnia, chlorku, magnezu, które odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej, regulacji pracy mięśni i utrzymaniu prawidłowego ciśnienia osmotycznego.

Na rynku dostępne są nawadniające suplementy diety, które zawierają elektrolity i witaminy. Elektrolity w postaci tabletek musujących lub proszku wystarczy jedynie wrzucić do wody i je w niej rozpuścić. Przygotowany w ten sposób napój doskonale sprawdzi się w przypadku upałów, mrozów, w trakcie podróży, po wysiłku lub w stanach obniżonego nastroju i zmęczenia.

Warty uwagi jest Plusssz Elektrolity SENIOR 100% Complex, czyli suplement diety bez dodatku cukru, stworzony specjalnie z myślą o seniorach. W jego składzie znajduje się pełny zestaw elektrolitów (potas, magnez, sód, chlor, wapń) oraz witaminy B6 i B12, które są pomocne w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.

plusssz-senior-elektrolityMateriały źródłowe: Artykuł powstał we współpracy z firmą „POLSKI LEK” Sp. z o.o. Więcej podobnych artykułów przeczytasz na Blogu Plusssz.

Kategorie
Udostępnij