Problemy ze snem u seniorów – 6 trików, które pomogą w zdrowym i komfortowym śnieniu

Problemy ze snem u seniorów – 6 trików, które pomogą w zdrowym i komfortowym śnieniu

Zmiany w funkcjonowaniu organizmu u osób po pięćdziesiątym roku życia mogą być zauważalne w wielu aspektach, między innymi w pogorszeniu jakości snu. Wypoczynek jest niezwykle istotną kwestią, wpływającą z kolei na zdrowie organizmu, dlatego aby jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem, warto zastosować sprawdzone triki, dzięki którym sen będzie niezakłócony i odpowiedniej długości. U seniorów zmniejsza się niezbędna, dobowa ilość snu i wynosi ona około sześciu godzin, zależnie od trybu życia i indywidualnych potrzeb.

Materiał reklamowy Sleepinghouse

Jakie mogą być przyczyny problemów ze snem u seniorów?

Osoby starsze i w podeszłym wieku zmagają się ze spowolnieniem metabolizmu oraz rozwojem wielu schorzeń, które mogą bezpośrednio wpływać na zaburzenia snu. Wśród najczęściej występujących chorób, pogarszających jakość i ilość dobowego wypoczynku są choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby psychiczne w tym depresja, zaburzenia lękowe. Poza chorobami i przewlekłymi schorzeniami, mogącymi wpływać na trudności w zasypianiu lub skrócenie dobowego czasu wypoczynku mogą wpływać ponadto sytuacje stresowe, powodujące jednorazowe lub przewlekłe kłopoty ze snem. Bardzo istotnym kryterium, wpływającym na pogorszenie jakości snu seniorów jest zmiana trybu życia. Zmniejsza się ilość ruchu w ciągu dnia przy częstym ucinaniu sobie popołudniowych drzemek.

jakie mogą być przyczyny problemów ze snem u seniorów

Jak wpłynąć na poprawę jakości snu seniora?

Jakość snu ma wpływ na samopoczucie oraz zdrowie, co u seniorów jest szczególnie ważne. Jeżeli zaburzenia snu u seniora utrzymują się, konieczne będzie ustalenie ich przyczyny. Wysokiej jakości materac, odpowiednio dobrana temperatura w sypialni, poziom wilgotności oraz świeżość powietrza są podstawowymi elementami, wpływającymi na jakość snu seniorów. Poza zapewnieniem odpowiednich warunków do snu poprzez przygotowanie sypialni warto wpłynąć na niego poprzez zdrową dietę oraz odpowiednie odżywianie przed snem. Nie należy bezpośrednio przed pójściem spać objadać się, a kolacja nie może być ciężkostrawna. Warto uzupełnić codzienne, wieczorne posiłki o napar z melisy lub mieszankę ziołową, ułatwiająca zasypianie. Warto przed snem zadbać o dostarczenie organizmowi solidnej porcji ruchu, dzięki któremu osoba starsza poczuje zmęczenie. Zdecydowanie łatwiej zasnąć w efekcie naturalnego zmęczenia. Jeśli senior nie jest zmęczony, nie zaśnie. Nie warto wyrabiać nawyku zbyt wczesnego kładzenia się spać. Wtedy może nastąpić długotrwała bezsenność w środku nocy. Przed snem można zrobić seniorowi ciepłą kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych, pozwalających się wyciszyć i zrelaksować.

6 prostych trików, które poprawią komfort snu seniorów

Jeśli problemy ze snem u seniorów nie są wynikiem choroby, a mogą być spowodowane czasowymi trudnościami lub niewłaściwym trybem życia można zastosować kilka prostych trików, dzięki którym zdrowy sen powróci, a wraz z nim dobre samopoczucie, apetyt i optymizm. Seniorzy powinni przede wszystkim:

  1. Zadbać o stałe pory i ilość snu w ciągu doby.
  2. Wietrzyć sypialnię przed snem.
  3. Wybrać twardszy materac lub topper, poprawiający twardość materaca, jak np. https://sleepinghouse.pl/136-materace-140×200.
  4. Unikać ciężkostrawnych, obfitych posiłków przed snem.
  5. Wybrać się na spacer przed snem.
  6. Zrobić sobie gorącą, relaksująca kąpiel.

Dzięki tym prostym trikom stabilizuje się rytm dnia seniorów oraz poprawia zdolność utrzymania przerw pomiędzy okresami sennego wypoczynku. Regularne drzemki w ciągu dnia w połączeniu ze zmniejszeniem aktywności fizycznej najczęściej wpływają na pogorszenie jakości snu i trudności z zasypianiem. Warto zatem powstrzymać się od drzemek przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności. Sen jest odpoczynkiem, który przychodzi w efekcie zmęczenia. Jeśli senior nie jest zmęczony, będzie miał trudność z zaśnięciem.

Co zrobić, gdy problemy ze snem się utrzymują?

U osób starszych problemy ze snem mogą mieć charakter przewlekły i nie ustępują przy stosowaniu wielu sposobów na łatwiejsze zasypianie. Jeżeli problem ze snem utrzymuje się pomimo wykluczenia przyczyn chorobowych oraz zwiększenia aktywności fizycznej i zmiany diety, konieczne może być zastosowanie suplementacji. Ziołowe, naturalne wyciągi, melatonina mogą wpływać na poprawę zdolności zasypiania i przesypiania całej nocy. Jeśli i one nie pomagają, konieczne mogą być leki nasenne, wydawane z przepisu lekarza. Najczęściej sprawdza się jednak wymiana materaca na produkt o większej twardości. U seniorów szczególnie sprawdzają się wysokiej jakości twarde i średnio twarde materace producenta Hilding, jak Zumba lub Fandango, które znajdziesz na: https://sleepinghouse.pl/.

co zrobić gdy problemy ze snem się utrzymują

CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds

Zamów prenumeratę!


This will close in 0 seconds