Magnez i potas, niezastąpione pierwiastki w diecie

Przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca, układu krążenia i mięśni oraz są niezwykle wspomagające w stanach stresu i zmęczenia. Zalecane zwłaszcza seniorom w dolegliwościach związanych z wiekiem. Główny źródłem pozyskiwania witamin i minerałów powinna być dobrze zbilansowana dieta. Jeśli ta nie wystarcza, wówczas możemy sięgnąć po suplementy.

Dieta seniora magnez i potas

Przyjmowanie niektórych leków, choroby jelit, osłabiona z wiekiem wchłanialność, monotonna dieta, brak łaknienia i pragnienia, na które uskarżają się osoby starsze, przyczyniają się do niedoborów ważnych minerałów i witamin, m.in. magnezu, a nie tak już sprawne nerki tracą przyswojone jony. Niedobór magnezu w diecie i jego utrata wraz z moczem u osób starszych powodują uwalnianie rezerw tego pierwiastka z mięśni. Tym samym pogorszeniu ulega przewodnictwo nerwowo-mięśniowe i pojawiają się bolesne skurcze – głównie łydek, ud, rąk i powiek. Dobrym rozwiązaniem w tego typu objawach jest przyjmowanie przez dłuższy okres dobrze przyswajalnego związku magnezu.

Sporą dawkę dostarczymy sięgając po otręby lub banany. Na dobrą pracę serca, mięśni i ciśnienia Magnez jest także bardzo ważny w zapobieganiu osteoporozie, z którą zmaga się większość seniorów, równie istotny, jak wapń, budulec kości. Magnez zmniejsza przewodnictwo i pobudliwość serca, zapobiegając jego niedotlenieniu i niedokrwieniu. Przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów. Ma działanie uspakajające, a także reguluje rytm dobowy snu i czuwania. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni oraz utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi należy również pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej dobowej dawki potasu. Wiosną sięgnijmy po pomidory, awokado i młode ziemniaki.

Pierwiastki a schorzenia

Przy skurczach łydek, stóp i innych mięśni magnez wspiera prawidłowe ich funkcjonowanie, a potas i tiamina wspomagają prawidłową pracę układu nerwowego, w tym w mięśniach. W stanach stresu oraz zmęczenia magnez i kwas pantotenowy zmniejszają uczucia zmęczenia i znużenia, a tiamina działa wspomagająco na układ nerwowy.

Gdy mamy problemy z układem krążenia, potas pomoże w utrzymaniu właściwego ciśnienia krwi, magnez wpłynie korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie mięśni, w tym mięśnia sercowego, a tiamina wesprze pracę naszego serca.

Również w zachowaniu sprawności umysłowej witaminy i minerały odgrywają niebagatelną rolę: kwas pantotenowy pomaga w utrzymaniu dobrej sprawności umysłowej, tiamina – prawidłowych funkcji psychologicznych, a cynk – właściwych funkcji poznawczych i dobrego widzenia. Bogatym źródłem witamin z grupy B, w tym tiaminy i kwasu pantotenowego, są zboża, mięso i ryby (np. makrela), cynk dostarczymy skubiąc słonecznik i pestki dyni.

Reklama


CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Disqus ( )