Seniorze, jeśli musisz coś załatwić w ZUS – zrób to przez telefon lub Internet

Seniorze, jeśli musisz coś załatwić w ZUS – zrób to przez telefon lub Internet

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca się do swoich klientów z prośbą o ograniczenie wizyt w placówkach ZUS w całym kraju. W przypadku potrzeby kontaktu można skorzystać z informacji telefonicznej, wysłać maila lub skorzystać z portalu PUE ZUS. Jeśli musimy osobiście stawić się w ZUS, to w związku z istniejącym potencjalnym ryzykiem zakażenia koronawirusem, w myśl zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS), dla bezpieczeństwa klientów ZUS i pracowników – we wszystkich placówkach są wystawione specjalne pojemniki/skrzynki skrzynki, w których można zostawić dokumenty i wnioski bez potrzeby bezpośredniego kontaktu z innymi osobami.   

ZUS przez telefon lub Internet

ZUS informuje również, że w dwa najbliższe poniedziałki (16 i 23 marca) obsługa w placówkach ZUS będzie skrócona do godz. 15.00. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca się do swoich klientów z prośbą o ograniczenie wizyt w placówkach ZUS w całym kraju. W przypadku potrzeby kontaktu można skorzystać z informacji telefonicznej, wysłać maila lub skorzystać z portalu PUE ZUS. W przypadku potrzeby kontaktu można korzystać z informacji telefonicznej – numer tel. 22 560 16 00. Konsultanci są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 18.00. Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl 

Profil zaufany dla Seniorów – Internautów

Klienci, którzy mają indywidualne konto na platformie PUE ZUS mogą większość swoich spraw załatwić za pośrednictwem tego konta. Pozostałych klientów ZUS zachęca do zakładania kont, gdyż możliwość kontaktowania się z Zakładem bez wychodzenia z domu jest teraz szczególnie przydatna. Swoje indywidualne konto można założyć samodzielnie, jest to bardzo proste i nie zabiera wiele czasu.- Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany, ponieważ wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS, żeby potwierdzić swoją tożsamość – mówi Iwona Kowalska-Matis. – Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi) – wyjaśnia.

Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu, jeśli ma się konto w np. banku, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajduje się na stronie profilu zaufanego), lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Profil zaufany jest to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w Internecie.

Czym jest Platforma Usług Elektronicznych (PUE)?

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw nowoczesnych usług dla wszystkich klientów ZUS. Jej sercem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS możemy zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet. W ten sposób nie tylko dostajemy informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach czy sprawdzamy wszelkie swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS, ale także składamy i odbieramy dokumenty oraz rozliczamy składki (ePłatnik). Najprościej rzecz ujmując – PUE to elektroniczny ZUS. Jej głównym narzędziem jest portal internetowy pue.zus.pl

Może Cię również zainteresować: 

Waloryzacja emerytur 2020 – emerytury i renty w górę

Większe limity dorabiania dla emerytów. Od marca można zarobić więcej. 

Kategorie
Udostępnij