Jak Dbać O Zdrowie Po 60 Roku Życia? Poradnik

Jak Dbać O Zdrowie Po 60 Roku Życia? Poradnik

Dbanie o zdrowie po 60 roku życia w pigułce – kliknij, przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak sześćdziesięciolatkowie powinni dbać o zdrowie!

Materiał reklamowy Apteka Zdrowie

Jak dbać o zdrowie po 60 roku życia? Poradnik dla seniora

Dbałość o zdrowie seniora – jak podejść do tego tematu? Czy seniorom wskazane są ćwiczenia fizyczne? Czy ćwiczenia umysłowe przynoszą jakiekolwiek efekty? Czy rozwijanie pasji ma sens w kontekście zdrowia seniorów? Czy dietę osób starszych trzeba w jakiś sposób modyfikować? Jakie suplementy należy przyjmować? Jak dbać o zdrowie po 60 roku życia – przeczytaj całość i poznaj odpowiedzi na wszystkie pytania!

Co wpływa pozytywnie na zdrowie seniora? Jak dbać o zdrowie osób w starszym wieku?

Zachowanie dobrego zdrowia u seniorów jest jak najbardziej możliwe, pod warunkiem że wprowadzą oni do swojego życia nieco samodyscypliny. Na stan zdrowia wpływ ma i ruch, i odpoczynek, i odpowiednie jedzenie i picie, i przyjmowane witaminy i suplementy.

Dbałość o zdrowie umysłowe

Seniorzy powinni pobudzać swój mózg do pracy. Liczba synaps w mózgu zależy od nas – każdy może mieć sprawny umysł, jeśli poświęci odpowiednio dużo czasu na ćwiczenia umysłowe. Seniorzy powinni trenować umysł, aby nie doprowadzić do spadku połączeń między neuronami. Cytując Leonarda da Vinci: „Jak żelazo z bezczynności rdzewieje, a woda gnije lub marznie od zimna, tak umysł psuje się bez ćwiczenia”.

Do utrzymania mózgu w dobrej kondycji wystarczy rozwiązywanie krzyżówek (literowych i cyfrowych) lub gra w szachy. Ponadto w sieci znaleźć można darmowe ćwiczenia umysłowe dla osób starszych, jak np. „Wymień przynajmniej 15 wyrazów sześcioliterowych rozpoczynających się na literę K”.

kobieta i mężczyzna rozwiązujący krzyżówkę

Rozwijanie pasji, odkrywanie nowych hobby

Rozwijanie pasji również pozytywnie wpływa na zdrowie seniorów. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że to przepis na długowieczność. Rozwijanie starych zainteresowań i odkrywanie nowych pasji może dać seniorom „drugie życie”, sprawić, że odżyją. Jest coś magicznego we wchodzeniu w nowy dzień z zapałem, energią i gotowością na nowe wyzwania – to coś bardzo potrzebnego osobom w podeszłym wieku.

Lista pomysłów na hobby dla seniorów mogłaby nie mieć końca. Można fotografować, rzeźbić, malować, tworzyć rękodzieło, czytać lub pisać własne opowiadania, założyć ogród, hodować warzywa lub kwiaty, zwiedzać lokalne zabytki i podróżować w dalsze rejony, najlepiej z grupą rówieśników. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby osoby bez przeciwwskazań zdrowotnych spróbowały swoich sił w tańcu, np. zumbie dla seniorów lub tańcu towarzyskim.

Granie na wybranym instrumencie, śpiewanie w chórze, nauka języków, joga, planszówki, eksperymentowanie z nowymi przepisami, uczestnictwo w kursach gotowania, czy nawet działalność internetowa i blogowanie – nigdy nie jest za późno, żeby spróbować tych rzeczy! Seniorzy po sześćdziesiątce w końcu mają więcej czasu na życie i przeżywanie, bez gonitwy dnia codziennego – warto ten czas dobrze wykorzystać i przy okazji dostarczyć organizmowi endorfin.

starsza osoba przy laptopie

Regularna aktywność fizyczna

Zażywanie ruchu jest ważne niezależnie od wieku, jednak szczególnie osoby w wieku 60+ powinny znaleźć odpowiadającą im formę ćwiczeń – taką aktywność fizyczną, dzięki której zachowają witalność i dobre samopoczucie. Zdarza się, że seniorzy zasłaniają się wymówką, że „sport nie jest dla nich” i że już za późno na różnego rodzaju aktywności. Nic bardziej mylnego! Zdrowy tryb życia służy naprawdę każdemu. Już same spacery i ruch na świeżym powietrzu poprawiają krążenie, wzmacniają pracę serca i wszystkich mięśni.

Dzięki odpowiednio dobranej aktywności fizycznej można skutecznie opóźnić efekty starzenia. Przy wyborze najlepszych dla siebie ćwiczeń trzeba wziąć pod uwagę swoje możliwości i nie mierzyć sił na zamiary. Coraz większą popularnością wśród seniorów cieszy się tai-chi, czyli aktywność łącząca gimnastykę z medytacją.

Dobrym wyborem mogą okazać się także: jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia siłowe, aqua aerobic lub nordic walking. Ważne, aby interesująca seniora aktywność fizyczna została wcześniej skonsultowana z lekarzem. Choroby przewlekłe lub różnego rodzaju problemy zdrowotne mogą być przeciwwskazaniem do wykonywania niektórych ćwiczeń.

aktywność fizyczna na świeżym powietrzu Przyjmowanie suplementów i witamin

Kolejną ważną kwestią w kontekście dbania o zdrowie po 60 roku życia jest włączenie suplementacji. Ludziom starszym czasami doskwiera brak apetytu, nie zawsze jedzą oni pełnowartościowe posiłki, miewają też problemy trawienne. Nie jest więc zaskoczeniem, że osoby starsze cierpią na niedobór witamin i składników mineralnych.

Na szczęście, witaminy i suplementy dla seniorów są łatwo dostępne, do ich zakupu nie potrzeba recepty. Jednak kupowanie jakichkolwiek, „pierwszych z brzegu” suplementów nie jest dobrym rozwiązaniem. Trudno bowiem jednoznacznie stwierdzić co dokładnie powinny zawierać suplementy dla ludzi 60+. Różne osoby mają różne niedobory. Należy w pierwszej kolejności zbadać się, poczekać na interpretację wyników przez lekarza, i dopiero wtedy zakupić odpowiednie dla siebie witaminy.

Suplementy dostępne m.in. w Apteka Zdrowie zawierają witaminę C, D, E, B6, B12, miedź, cynk, magnez, kwas foliowy, biotynę, selen, ashwagandhę, żen-szeń, niacynę, ryboflawinę, tiaminę i wiele innych dobroci, których może potrzebować organizm seniora.

suplementy diety

Nawadnianie się

Seniorze, nie zapomnij o nawadnianiu się! Szczególnie w okresie letnim, gdy wszyscy jesteśmy bardziej narażeni na odwodnienie się (a najbardziej, niestety, właśnie seniorzy mający zmniejszoną zdolność termoregulacji). Skutkami dostarczania zbyt małej ilości wody mogą być m.in. zaburzenia koordynacji ruchów i pamięci oraz uporczywe bóle głowy. Odwodnienie może doprowadzić do poważnych powikłań.

Osobom w starszym wieku zaleca się każdego dnia wypijać ok. 2 litry (8-10 szklanek) wody dziennie. Latem, przy wyższych temperaturach, należy jeszcze bardziej zwiększyć ilość przyjmowanych płynów, unikając dodatkowo przebywania na pełnym słońcu, co pozwoli zmniejszyć ryzyko odwodnienia do minimum. Warto pamiętać, że poza wysokimi temperaturami, odwodnieniu mogą sprzyjać także: nadmierny wysiłek fizyczny przy jednoczesnym niewystarczającym przyjmowaniu płynów, choroby współistniejące jak cukrzyca czy choroba Alzheimera oraz stosowanie leków moczopędnych.

Odżywianie organizmu

Zdrowy styl życia to nie tylko aktywność fizyczna, suplementacja i nawadnianie się, ale też zdrowa, zbilansowana dieta bogata w składniki odżywcze. Im starszy organizm, tym mniejsza tolerancja dań tłustych i ciężkostrawnych. Seniorom niewskazane są duże ilości błonnika i laktozy, obecnej chociażby w tradycyjnym nabiale. Warto wyeliminować przekąski między posiłkami, pić wodę zamiast słodkich soków i ograniczyć słodycze, produkty wysokoprzetworzone oraz alkohol. Ponadto nie należy przesadzać ze spożyciem dań mącznych i mięsa.

Organizm należy odżywiać przede wszystkim dużą ilością warzyw (z wyjątkiem warzyw ciężkostrawnych takich jak brukselka, kapusta czy kalafior), owocami, drobnymi kaszami (manna, kuskus, owsiana, kukurydziana), pieczywem graham, zdrowymi, roślinnymi tłuszczami (oliwa z oliwek, awokado) oraz rybami.

Na śniadania można ze smakiem zajadać owsianki z różnymi owocami i siemieniem lnianym, na obiad sprawdzi się np. dorsz w lekkim sosie z ziemniakami, a na kolację – kanapki z pastą z awokado, chudą, odtłuszczoną wędliną i plastrami pomidora (którego warto uprzednio sparzyć i pozbyć się skórki).

Regularne badania

U osób po sześćdziesiątym roku życia mogą pojawić się i rozwijać przewlekłe choroby, takie jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, choroba niedokrwienna serca, osteoporoza czy miażdżyca. Wykonywanie regularnych badań kontrolnych to konieczność – dzięki nim, osoby starsze są na bieżąco ze stanem swojego zdrowia. Można żyć pełnią życia i być aktywnym/aktywną, nawet gdy ma się -dziesiąt lat, pod warunkiem że trzyma się rękę na pulsie. Badania profilaktyczne powinny być wykonywane minimum raz w roku, a nawet częściej, w przypadku pojawienia się niepokojących objawów.

Wśród regularnych badań, jakie warto wykonywać, znajdują się: pełna morfologia krwi, pomiar glukozy we krwi na czczo, krzywa cukrowa, lipidogram, badanie moczu, badanie krzyżowe wzroku, badanie słuchu, elektrokardiogram, badanie węzłów chłonnych, testy tarczycy (TSH, FT3, FT4, anty-TPO, anty-TG), badanie gęstości kości, badanie poziomu witaminy D, fosforu, wapnia, parathormonu oraz fosfatazy zasadowej.

Zdrowy sen o regularnych porach, odpoczynek

Na końcu chcielibyśmy podkreślić, jak ważne dla osoby starszej jest odpoczywanie. Seniorzy powinni pilnować regularnych pór snu. Sen będzie bardziej jakościowy, jeśli senior dba o aktywność fizyczną i ma dostęp do światła słonecznego.

Co do drzemek w ciągu dnia – można pozwolić sobie na sporadyczne krótkie drzemki, maksymalnie dwudziestominutowe, ale lepiej zrezygnować z tych dłuższych. W łatwiejszym i szybszym zasypianiu pomoże także rezygnacja z napojów pobudzających (jak kawa i herbata) na ok. 4-6 godzin przed snem oraz wywietrzenie pomieszczenia, cisza i ciemność. Im mniej bodźców, tym lepiej.

Jak powinien odpoczywać senior? Sposobem na relaks może być czytanie książek, słuchanie ulubionej muzyki, oglądanie filmów, spotykanie się z przyjaciółmi, uczestnictwo w grupach zainteresowań, i cokolwiek innego, co sprawia seniorowi radość i pozwala się odprężyć i wyciszyć. Ważne, aby zachować balans między aktywnościami fizycznymi i odpoczynkiem. Ta równowaga to klucz do zachowania dobrego zdrowia!

odpoczywający senior

Podsumowanie

Jak dbać o zdrowie seniora po 60 roku życia? Najlepiej działać wielopłaszczyznowo, holistycznie. Senior powinien trenować zarówno swój mózg, jak i ciało. Dobrze, jeśli znajdzie nowe hobby lub będzie rozwijać dotychczasowe zainteresowania. Osobom starszym potrzeba trochę rozrywki, spotkań z bliskimi, ale też sporo odpoczynku. Konieczne jest racjonalne odżywianie i nawadnianie się, regularne badania i przyjmowanie suplementów i witamin. Jeśli połączymy to wszystko w całość, mamy gotowy przepis na piękne, długie i zdrowe życie!

CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds

Zamów prenumeratę!


This will close in 0 seconds