Jak przygotować się do wizyty u notariusza? [PORADNIK] nie tylko dla seniora

Jak przygotować się do wizyty u notariusza? [PORADNIK] nie tylko dla seniora

Rubryka Izby Notarialnej porusza tematy związane ze sprawami, które można załatwić u notariusza, takie jak np. sprzedaż mieszkania, udzielenie pełnomocnictwa, sporządzenie testamentu i wiele innych. Każdorazowo do takiej wizyty należy się przygotować. Wyjaśniamy, czy na wizytę należy się umówić? Czy można przyjść bez umówionego terminu? Jakie dokumenty będą potrzebne? Ile trwa wizyta u notariusza? Z takimi pytaniami notariusze spotykają się w swojej praktyce.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Cel wizyty u notariusza? Czyli jaki skutek chcemy osiągnąć?

Przede wszystkim przed kontaktem z kancelarią notarialną należy dokładnie zastanowić się, jaką sprawę chcemy załatwić. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby podczas rozmowy z notariuszem lub pracownikiem biura wyjaśnić, jaki skutek chcielibyśmy osiągnąć.

Nikt nie oczekuje od klientów, że będą oni potrafili każdą czynność notarialną nazwać fachowym językiem. Pracownik kancelarii lub notariusz dokładnie dopyta, jaka jest wola stron dokonujących danej czynności. Dobrym przykładem będzie przywołanie dwóch pozornie podobnie brzmiących czynności mających zupełnie inne skutki prawne jak: zrzeczenie się dziedziczenia (spadku) i odrzucenie spadku.

Umowa zrzeczenie się dziedziczenia jest dwustronną umową uregulowaną w art. 1048 i n. kodeksu cywilnego, a zgodnie z treścią, którego: „Spadkobierca ustawowy może przez umowę z przyszłym spadkodawcą zrzec się dziedziczenia po nim. Umowa taka powinna być zawarta w formie aktu notarialnego”. Umowa ta zawierana jest pomiędzy dwoma żyjącymi osobami, tj. pomiędzy spadkodawcą (tym, który spadek po sobie pozostawi) a spadkobiercą (tym który mógłby spadek otrzymać). Skutkiem takiej umowy będzie wyłączenie spadkobiercy, który taką umowę podpisał, od dziedziczenia, tzn., że zostaje on wyłączony od dziedziczenia, tak jakby nie dożył otwarcia spadku.

Natomiast odrzucenie spadku jest to czynność, której dokonuje się po śmierci spadkodawcy, jest to jednostronna czynność prawna, uregulowana w art. 1012 kodeksu cywilnego. Czynność taka może zostać dokonana w terminie 6 miesięcy, od czasu kiedy dowiedzieliśmy się o tytule naszego powołania do spadku i wystarczającym jest wola składającego oświadczenie, tj. że nie chce on dziedziczyć.

Zobacz również: Jak napisać testament? Przykłady i Wzory. Kompleksowy poradnik

Reklama Reklama wynajmijseniora.pl

Czy można przyjść do kancelarii nieumówionym?

Tak, oczywiście, że można, jednak nie możemy oczekiwać, że od razu któryś z pracowników zajmie się naszą sprawą. Być może w tym czasie w biurze nie będzie żadnych innych klientów i możliwe będzie rozpatrzenie naszej sprawy od razu. Jednak najbezpieczniej jest umówić się na wizytę telefonicznie, SMS-owo, lub za pośrednictwem e-maila.

Są sprawy, które można omówić telefonicznie, często można również telefonicznie podać wszelkie wymagane dane i informacje potrzebne do dokonania czynności notarialnej. Czasami jednak koniecznym jest osobiste spotkanie z notariuszem celem omówienia danej sprawy, analiza dokumentów i dopiero umówienia kolejnego terminu na załatwienie wszelkich formalności. Wynagrodzenie notariusza należne jest każdorazowo po dokonaniu czynności notarialnej.

Zobacz również: Kłopotliwy spadek: odrzucenie spadku przez zadłużone dzieci [Konsekwencje odrzucenia spadku z pokrzywdzeniem wierzycieli]

Reklama Reklama PolisyTravel

Jakie dokumenty są potrzebne u notariusza?

Do każdej sprawy należy podejść indywidualnie i niestety nie ma katalogu dokumentów do konkretnych spraw, które można przeprowadzić notarialnie. Na pewno każdorazowo należy udać się z dokumentem tożsamości, będzie to przede wszystkim dowód osobisty, paszport, karta pobytu, od niedawna również mDowód. Podczas spotkania Notariusz lub wyznaczony przez niego pracownik sporządzi wykaz wymaganych dokumentów do danej czynności i wskaże, które dokumenty muszą pozostać w kancelarii w oryginałach (nie są zwracane stronom). Wtedy również wyznaczy termin spotkania.

Zobacz również: Spadki i darowizny: Nowe zasady, nowe korzyści! Od lipca 2023 r. Rozliczaj podatek jak ekspert [5 przykładów]

Z kim będę rozmawiać w kancelarii notarialnej?

W pierwszej kolejności zazwyczaj spotykamy się z pracownikiem sekretariatu. Taka osoba zada nam podstawowe pytania, aby następnie nas skierować do odpowiedniego pracownika lub nierzadko od razu wskaże, jakie dane/dokumenty są potrzebne w naszej sprawie.

Jakie inne osoby mogę spotkać w biurze notarialnym?

Poza notariuszem może to być:

– zastępca notarialny – jest to osoba, która zdała egzamin notarialny i posiada uprawnienia notariusza, jednak jeszcze nie zdecydowała się na samodzielne prowadzenie swojej kancelarii notarialnej,

– aplikant notarialny – jest to osoba, która uczy się zawodu notariusza, zdała egzamin wstępny na aplikację notarialną i pod opieką notariusza uczy się tej profesji,

W kancelarii pracują najczęściej osoby z wykształceniem prawniczym lub administracyjnym.

Wszystkie czynności notarialne dokonywane są przed notariuszem lub zastępcą notarialnym, czasami jednak zdarzyć się może, że czynność będzie dokonana przez aplikanta notarialnego, który zdał kolokwium po 2,5 roku odbywania aplikacji notarialnej, ale dotyczy to tylko czynność mających na celu poświadczenie, np. kopii, podpisu lub sporządzanie protokołów.

Zobacz również: Koszty Pogrzebu. Jak przygotować się na ten nieuchronny wydatek?

Ile trwa spotkanie w kancelarii notarialnej?

O to warto zapytać przed spotkaniem. Nie da się z góry określić, ile dokładnie zajmie spotkanie, ale można założyć jakieś ramy czasowe. Są czynność, które zajmują niewiele czasu, jak np. sporządzenie kopii jednego dokumentu będzie trwało ok. 20 minut. Jeżeli spotkanie ma na celu podpisanie aktu notarialnego, to na pewno będzie to dłuższy czas. Czasami będzie to 30 minut, a czasami nawet godzinę lub dwie. Wszystko zależy od zawiłości sprawy, liczby uczestników aktu notarialnego oraz od tego, czy wszystko będzie dla Państwa jasne, czy notariusz będzie musiał udzielić dodatkowych wyjaśnień.

Pamiętajmy o tym, żeby nie stresować się zadawaniem pytań. Każdy notariusz odpowie na wszelkie pytania związane z dokonywanymi czynnościami, a najważniejsze jest to, aby wyjść z kancelarii z poczuciem, że załatwiliśmy sprawę w taki sposób, w jaki zamierzaliśmy.


Jeżeli interesują Cię informacje na temat spadków i dziedziczenia, zapisz się do Newslettera Gazety Senior i bądź na bieżąco! Zapisz się do Newslettera


 

Izba Notarialna we Wrocławiu
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds