Jak oszukują seniorów w sieci [oszustwo na BLIK na Messengerze]. Rozmowa ze st.asp. Michałem Kawalcem
Zaprzyjaźniony z „Gazetą Senior” st.asp. Michał Kawalec [Wydział Prewencji i Patrolowy KMP we Wrocławiu] skontaktował się z naszą Redakcją, aby pilnie ostrzec seniorów. W ostatnim czasie Policja odnotowuje wiele niepokojących zdarzeń, w których ofiarami są osoby starsze, a są to głównie oszustwa wykorzystujące nowe technologie.
Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl
Spis Treści
Oszustwo na Messengerze
Linda Matus: Świat przeniósł się do sieci, przeprowadzili się tam również seniorzy, gdzie już czekali na nich oszuści. Jakie nowe metody, z którymi aktualnie mierzą się poszkodowani i Policja, zyskały na popularności w ostatnim czasie?
st.asp. Michał Kawalec: Nową popularną metodą jest podszywanie się pod bliskie osoby bądź znajomych na popularnych komunikatorach typu Messenger lub WhatsApp. W dalszej kolejności osoby te proszą jako np. koleżanka, ciocia, siostra o pieniądze przesłane przy użyciu metody BLIK tłumacząc, że np. są poza domem, a zabrakło im pieniędzy na zakupy.
Oszustwo na BLIKA
Oszustwo na BLIKA – popularna także wśród seniorów metoda płatności – wyjaśnijmy, jak przebiega i przede wszystkim, jak uniknąć utraty pieniędzy? Czy rezygnacja z płatności Blikiem jest konieczna?
Oszustwo metodą „na BLIK” polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym (np. Messenger) i proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Oszustwo na wiadomość z linkiem do zapłaty
Inną zyskującą na popularności metodą jest propozycja zakupu kryptowaluty. Na co warto zwrócić uwagę w tym przypadku?
Pojawiające się oferty brzmią bardzo atrakcyjnie, gwarantując duże zyski w szybkim czasie. Oszuści firmują ogłoszenia twarzami znanych osób, co ma za zadanie uwiarygodnić historię. Nie bądźmy naiwni, nie wierzmy w możliwość łatwego szybkiego zarobku. Nie instalujmy żadnych aplikacji, które oferują nam (fałszywi) doradcy finansowi. Wybierajmy ekspertów finansowych sprawdzonych i z dużym doświadczeniem.
Musimy tutaj wspomnieć jeszcze o oszustwach metodą, w której otrzymujemy „wiadomość oraz link do zapłaty rachunku”. Kto z nas nie dostał SMS-a z informacją, że minął termin zapłaty jakiejś należności lub z innego rodzaju przypomnieniem? Często słyszymy pytanie od np. dentysty, czy od wulkanizatora, czy chcemy dostać SMS-a przypominającego o wizycie, czy o terminie przeglądu samochodu. Sam często się zgadzam na taką usługę. Takie wiadomości to wygodna i szybka forma komunikacji. Niestety przestępcy o tym wiedzą i tworzą fałszywe ponaglenia, celując w roztargnione osoby, które uwierzą, że rzeczywiście mają nieuregulowane rachunki.
Oszust wysyła swój SMS do jak największej liczby losowych numerów. W wiadomości umieszcza link do fałszywej strony płatności. Podobnie jak w przypadku omówionego wcześniej oszustwa, celem tego ataku jest wyłudzenie pieniędzy. Fałszywe SMS-y informują o uregulowaniu należności za energię elektryczną, wyrównania niedopłaty podatku lub mandatu karnego.
Kwota z wiadomości jest zwykle niewielka. Przestępcy liczą na to, że odbiorca nie będzie drobiazgowo weryfikował, czy należność jest zasadna. Czekają na osoby, które będą skłonne zapłacić „dla świętego spokoju”. Niestety podanie danych logowania na fałszywej stronie płatności może doprowadzić do utraty dużo większej sumy niż ta wymieniona w wiadomości.
Oszustwo „na wnuczka”
A jak ma się stara dobrze znana metoda na tzw. wnuczka? Czy telefoniczne wyłudzenie, czasem oszczędności życia, przez oszusta udającego wnuczka, który popadł w kłopoty, odchodzi do lamusa?
Liczba oszustw metodą na tzw. wnuczka zdecydowanie spadła, co oczywiście bardzo nas cieszy. Seniorzy dzięki wielu kampaniom informacyjnym stali się bardziej ostrożni i zwiększyła się ich świadomość na ten temat. Bardzo ważne jest więc ciągłe edukowanie społeczeństwa po to, by zapobiegać tego rodzaju przestępstwom, ale do tego potrzebna jest dość zaawansowana wiedza dotycząca metod działania sprawców.
Schemat działania oszustów jest zawsze podobny. Najpierw dzwoni rzekomo policjant, prokurator, pracownik banku informując, że nasze konto zostało np. przejęte przez oszustów i żeby nie stracić pieniędzy, należy je jak najszybciej wypłacić i przekazać odpowiednim służbom, które zwrócą je po zakończonej akcji lub jak w opisanym przypadku „członek” najbliższej rodziny, który był sprawcą wypadku drogowego i potrzebuje pieniędzy na opłacenie kaucji lub adwokata.
Sposobów, metod i form działania przestępców jest sporo i ciągle się zmieniają. Wykorzystują oni zaufanie szczególnie osób starszych i wprowadzają je w błąd. Cel mają tylko jeden – wyłudzić od seniorów jak największą ilość pieniędzy, często oszczędności całego życia.
Zachęcamy seniorów do korzystania z nowych technologii, upatrujemy w cyfryzacji szansy na rozwiązanie wielu problemów także tych dotykających osób starszych. Czy fala tych oszustw to nieunikniony etap rozwoju i zaprzyjaźniania się z nowymi technologiami?
Fala oszustw wynikająca z nowych technologii jest nieunikniona, gdyż przestępczość również się rozwija. Natomiast jeśli my sami właściwie będziemy chronić nasze mienie, nic złego nie powinno się wydarzyć.
Obok takich edukacyjnych rozmów jak ta, jakie działania prewencyjne prowadzi aktualnie Policja? W jaki sposób zainteresowani seniorzy mogą uzyskać więcej informacji?
Nieustanie prowadzimy działania prewencyjne. Aktualnie stworzony został spot prewencyjny, który będziemy chcieli opublikować na szeroką skalę w różnego rodzaju instytucjach, autobusach MPK itp. Opisujemy na łamach naszej strony internetowej oraz na profilu Facebook historie oszukanych osób, wszystko po to, aby społeczeństwo wiedziało, jak działają sprawcy.
Apelujemy zawsze o zdrowy rozsądek i niepodejmowanie działań pod wpływem emocji. Bo do takich właśnie decyzji zmuszają nas sprawcy, a emocje są zawsze złym doradcą w takich momentach. Dużo lepszą reakcją jest niepodejmowanie żadnych działań, w przypadku gdy skontaktuje się z nami osoba, co do której mamy wątpliwości.
Jeśli potrzebujesz skontaktować się ze st. asp. Michałem Kawalcem w sprawach związanych z oszustwem lub próbą oszustwa dotyczącą osób starszych, prosimy o kontakt pod numerem telefonu: [47 87 126 64].
Jeżeli interesują Cię te i podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior i bądź na bieżąco! Zapisz się do Newslettera
Zobacz również:
- BON SENIORALNY: projekt ustawy [KOMPENDIUM] - 1 grudnia, 2024
- Bezpłatne porady notariuszy w całej Polsce! Sprawdź, gdzie skorzystasz z pomocy w Dniu Otwartym Notariatu [adresy i numery telefonów] - 22 listopada, 2024
- Zostań podcasterem! Warsztaty tworzenia podcastów dla seniorów - 14 listopada, 2024