Prawidłowe oddychanie. Korepetycje z oddychania dla seniorów. PREMIERA KSIĄŻKI “ODDECH” James Nestor

Prawidłowe oddychanie. Korepetycje z oddychania dla seniorów. PREMIERA KSIĄŻKI “ODDECH” James Nestor

Jakub Surmacz, magister fizjoterapii, trener przygotowania motorycznego

Nie ma nic ważniejszego dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia niż oddychanie. Jako gatunek utraciliśmy zdolność prawidłowego oddychania i ponosimy tego poważne konsekwencje.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl

Styl życia, który zaczerpnęliśmy z kultury zachodu poza licznymi korzyściami m.in. dostępem do technologii, postępem cywilizacyjny, niesie ze sobą również szereg negatywnych konsekwencji. Dziś przyszło nam zmierzyć się z przykrymi następstwami nowego stylu życia.

Ciągły pęd, stres, żywność złej jakości, brak aktywności fizycznej, hałas, smog czy zanieczyszczenia środowiska nie są obojętne. Każdego dnia zaburza to prawidłowe funkcjonowanie naszego ciała, modelując wzorce oddechowe i nasze samopoczucie. Świadomość opisywanych zjawisk stale rośnie, zmienia się także postrzeganie treningu, jako aktywności zarezerwowanej jedynie dla zawodowych sportowców. Sposób myślenia o zdrowiu i chorobie sprawił, że dziś wiele osób czuje się odpowiedzialna za swoje zdrowie i decydują się na bardziej prozdrowotny tryb życia.

Aktywność fizyczna i ćwiczenia oddechowe

Czynnikiem sprzyjającym zdrowiu jest praktykowanie świadomego oddechu oraz indywidualnie dostosowana aktywność fizyczna. To nasze narzędzia autoregulacyjne, które wspierają naturalne mechanizmy i pomagają opierać się negatywnym skutkom czynników środowiskowych.

Rozpoczynając program ćwiczeń oddechowych warto zapoznać się z podstawową metodyką ćwiczeń oraz narzędziami. Program treningowo-terapeutyczny powinien obejmować m.in. wyrobienie nowych nawyków poprzez reedukację oddechową, a składają się na to kontrola oddechu, odbudowa biomechaniki oddechu, medytacja i uważność.

Kontrola oddechu

Kontrola oddechu orientuje na wyciszenie, relaksację i uspokojenie ciała. Ćwiczenia kontroli oddechu doskonale przeciwdziałają dysfunkcyjnym wzorcom oddechowych taki jak: zespół hiperwentylacji, oddychanie przez usta, zbyt głośny oddech np. w trakcie spoczynku, regularne, głośne wzdychanie i pociąganie nosem, obecność bezdechu (także sennego), łapanie gwałtownych oddechów podczas mówienia, nadmierne ziewanie oraz towarzyszące mu zbyt głębokie oddechy.

Biomechanika oddechu

W skrócie polega na aktywacji przepony. Prawidłowa praca tłoczni brzusznej wraz z mięśniami oddechowymi, w tym głównego mięśnia tj. przepony, jest gwarantem m.in. stabilnego kręgosłupa, bezpiecznego ruchu i podnoszenia przedmiotów. W ćwiczeniach skupiamy uwagę na ruchomości naszej przepony.

Medytacja i uważność 

W połączeniu z oddechem mogą kształtować naszą odporność psychiczną i być swego rodzaju terapią. Prostym narzędziem do pracy jest dziennik wdzięczności, w którym odpowiadamy sobie na pytania: komu dziś pomogłem, kto pomógł mi, czego się dziś nauczyłem? Regularne uzupełnianie dziennika wdzięczności oraz praktykowanie jej w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi stanowi doskonałe narzędzie do osiągnięcia stanu odprężenia i zatrzymaniu gonitwy myśli. W miarę osiągania stanu wdzięczności nasz oddech będzie się uspokajał. Zrównoważony oddech to krótszy czas potrzebny do zaśnięcia oraz głębszy, bardziej regenerujący sen.

Książka „Oddech”

Ćwiczenia można włączyć od razu do swojego stylu życia oraz form aktywnego wypoczynku. Opis ćwiczeń i praktyczne wskazówki znajdziecie w książce pt. „Oddech”.

Dziennikarz James Nestor przemierza świat, aby dowiedzieć się, co poszło nie tak i jak to naprawić. Odpowiedzi szuka nie tylko w źródłach medycznych, ale także w pradawnych miejscach pochówku, w tajnych instytutach ZSRR, w szkołach chóralnych w New Jersey i na pełnych smogu ulicach São Paulo. Bada starożytne praktyki oddechowe (Pranayama, Sudarshan Kriya, Tummo) i łączy siły z „pulmonautami”, aby naukowo testować moc oddechu.

Okazuje się, że dzięki niewielkim nawet zmianom w sposobie, w jaki wykonujemy wdech i wydech, możemy znacznie polepszyć swoje samopoczucie.

“Gorąco polecam”.
Wim Hof

“Oddech” Jamesa Nestor’a ukazał się nakładem wydawnictwa Galaktyka, więcej recenzji oraz możliwość zakupu na stronie wydawnictwa TUTAJ.

Artykuł partnerski

Może Cię zainteresować:

Wim Hof – niezwykle osiągnięcia Człowieka Lodu

Wygraj z alzheimerem. Pierwszy skuteczny program w profilaktyce i leczeniu zaburzeń

 

 

Kategorie
Udostępnij