W małych sklepach nie ma godzin dla seniorów i limitu klientów? wyjaśnia Prawo.pl
Małe sklepy, w których kupujących obsługują właściciele, nie mają obowiązku wprowadzania godzin dla seniorów miedzy 10 a 12, ani limitowania liczby klientów – podaje Prawo.pl. Takie zasady obowiązują tylko te placówki handlowe, gdzie obsługą klientów zajmują się osoby zatrudnione.
Od czwartku, 15 października obowiązują godziny dla seniorów od 10 do 12. Jak informuje Prawo.pl, zgodnie z nowelizacją w określonych godzinach zakupy mogą teraz robić osoby 60 plus, a ograniczenie nie obejmuje sklepów, w których klientów obsługuje właściciel. Według portalu nie musi też być tam przestrzegany limit osób na kasę. Wszystko przez odesłanie do definicji placówki handlowej z ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę – pisze Prawo.pl.
Spis Treści
Zamieszanie prawne wokół godzin dla seniorów
W rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta, przez placówkę handlową należy rozumieć obiekt, w którym jest prowadzony handel oraz są wykonywane czynności związane z handlem, jeżeli w takiej placówce praca jest wykonywana przez pracowników lub zatrudnionych. Co to oznacza w praktyce? „Oznacza to, że godziny dla seniorów obowiązują w tych sklepikach, w których obsługują pracownicy lub zatrudnieni, a nie obowiązują w tych, w których obsługuje wyłącznie właściciel. Sytuacja wydaje się kuriozalna” – wyjaśnia Prawu.pl Mateusz Mońka, prawnik w Kongresie Polskiego Biznesu, organizacji przedsiębiorców założonej przed dr. Sławomira Mentzena.
Z kolei cytowany przez portal adwokat dr Liwiusz Laska mówi: „Odesłanie do przepisów o zakazie handlu w niedzielę sprawia, że w sklepach o powierzchni poniżej 2000 m2 właściciel może obsługiwać w godzinach od 10 do 12 także osoby młodsze”. Co więcej, gdy za kasą stoi właściciel, nie obowiązuje limit osób, a nawet obowiązek zapewnienia płynu do dezynfekcji lub rękawiczek. Eksperci wskazują ponadto, że to właśnie w małych sklepach, na mniejszej powierzchni, trudniej jest zachować dystans.
Pierwszeństwo dla seniorów – postulat
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji postuluje, aby wprowadzić specjalne kasy dla seniorów i pierwszeństwo w obsłudze. „Nasz podstawowy pomysł to wprowadzenie kas dla seniorów i zapewnienie pierwszeństwa w obsłudze. Tak jak w pierwszej kolejności obsługujemy kobiety w ciąży, tak możemy seniorów. Wtedy nie będzie zamieszania, ścisku przed kasą” – wyjaśnia Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Źródło: PAP MediaRoom
Bez względu na sytuację prawną chrońmy siebie i innych nosząc maseczki, stosując dystans społeczny, dezynfekując ręce, w miarę możliwości ograniczając kontakty społeczne. Korzystajmy z godzin dla seniorów lub pomocy przy sprawunkach.
- Potrzebujesz wsparcia w zrobieniu zakupów – tu znajdziesz kontakt do Korpusu Wsparcia Seniorów
- Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl
Zapisz się do Newslettera Gazety Senior, a otrzymasz na swój adres e-mailowy zbiór najciekawszych artykułów publikowanych w serwisie GazetaSenior.pl Zapisz się do Newslettera
Godziny dla seniorów wracają. Od kiedy zmiany wejdą w życie?
- Nie przegap! Ostatnie dni na zgłoszenie kandydatów do Wrocławskiej Rady Seniorów [termin do 7 października!] - 4 października, 2024
- „Gazeta Senior” październik 2024 [10/2024] Sprawdź, co w numerze! - 2 października, 2024
- Bezpieczni 60+: warsztaty dla kierowców seniorów - 30 września, 2024