Z miłości do dojrzałości: Joanna Głowacka i jej misja pokazania piękna seniorów

Z miłości do dojrzałości: Joanna Głowacka i jej misja pokazania piękna seniorów

Z pasją i konsekwencją działa z seniorami i dla seniorów. Od Agencji SPOT Management, która jako jedna z pierwszych dostrzegła potencjał dojrzałych modeli i modelek, przez projekt „Senior/ka Roku” realizowany wspólnie z Gazetą Senior, po wystawę „Moda na dojrzałość” – każda z tych inicjatyw miała na celu pokazanie potencjału seniorów. Dziś wracamy do Joanny Głowackiej przy okazji międzypokoleniowej sesji zdjęciowej babci Ilony i wnuczki Ady. O pięknej okładce, którą stworzyły razem z fotografką Małgorzatą Drozdowską, oraz o nieoczywistych echach senioralnych projektów – opowiadają w naszej rozmowie.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Linda Matus: Czy po fali sesji dziecięcych nadeszła moda na profesjonalne, rodzinne sesje międzypokoleniowe?

Małgorzata Drozdowska: Myślę, że rodzinne sesje międzypokoleniowe powstawały równolegle do sesji dziecięcych, jednak obserwujemy pewną ewolucję w świecie fotografii rodzinnej. Współczesne rodziny poszukują fotografii, które wychodzą poza standardowe, statyczne portrety, dążąc do ujęć, które opowiadają ich unikalną historię i podkreślają relacje łączące różne pokolenia.

Joanna Głowacka: Myślę też, że sesje w stylu boho trochę się opatrzyły. Ponadto są one niezwykle do siebie podobne. Dlatego mam wrażenie, że klienci będą szukać sesji bardziej unikalnych, z opracowaną stylizacją, która nada mocy i z jednej strony podkreśli wyjątkowość pozujących osób, a z drugiej łączące ich więzi.

Zobacz również: SENIOR/KA ROKU sylwetki kandydatek i kandydatów

Co jest najważniejsze w fotografii rodzinnej?

Małgorzata: Dobra fotografia rodzinna to taka, która za kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt lat będzie wciąż wywoływać te same emocje i przypominać o wyjątkowych więziach, jakie łączą bliskich sobie ludzi. To nie tylko dokumentacja, ale prawdziwa pamiątka emocjonalna, która przetrwa próbę czasu.

Jak modelki – Ilona i Ada – trafiły do Was? Jak to się stało, że to właśnie one goszczą dziś na naszej okładce?

Małgorzata: Zaaranżowałyśmy sesję fotograficzną, która przełamuje koncepcję portretów rodzinnych. Zamiast typowych, sielskich kadrów na łonie natury, stworzyłyśmy elegancką sesję o modowym wydźwięku. Naszym celem było ukazanie, że fotografie rodzinne mogą być stylowe i pełne klasy.

Do tego projektu poszukiwałyśmy modelek pełnych energii, które łączy autentyczna, silna więź. Ich naturalna relacja i profesjonalizm – obie mają doświadczenie modelingowe – pozwoliły nam stworzyć obrazy, które są zarówno stylowe, jak i autentyczne.

Joanna: Ilona to modelka dojrzała agencji SPOT Management. Wiedziałam, że ma córki, stąd zaproponowałam jej udział w naszym projekcie. Okazało się jednak, że Ilona zapozuje ze swoją wnuczką, która freelancersko także zajmuje się modelingiem.

Zobacz również: Srebrni modele i ewolucja modelingu dla dojrzałych. Rozmowa z Joanną Głowacką ze SPOT Management 30+

Jestem przekonana, że nie tylko nasi Czytelnicy docenią efekt końcowy.

„Moda na dojrzałość” tj. casting, sesje, wystawa – odważny projekt, który gościł na okładce kwietniowego wydania „Gazety Senior” w 2024 roku – dostaje drugie życie. Opowiesz nam o tym?

Joanna: Ta historia potwierdza, że czasem po prostu warto zrobić krok w nieznanym kierunku. W internecie natknęłam się na informację o zeszłorocznej konferencji naukowej „Świat (nie)przyjazny starości”. Napisałam do organizatorów, opisując nasze przedsięwzięcie „Moda na dojrzałość”, z pytaniem, czy byłoby ono dla nich interesujące. Okazało się, że tegoroczna konferencja jest w trakcie przygotowań, a naszym projektem zainteresowano się bez oglądania zdjęć (śmiech). Dopiero po kilku rozmowach i wymianie e-maili, dr Iwański poprosił mnie o przesłanie fotografii – gdy je zobaczył, był szczerze zachwycony i postanowił znaleźć im specjalne miejsce. Tym samym w galerii Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Szczecińskiego zostanie uroczyście otwarta wystawa zdjęć. Ponadto, w jednym z bloków tematycznych poświęconych aktywizacji seniorów, opowiem o kulisach projektu „Moda na dojrzałość” oraz podzielę się społecznymi obserwacjami i wnioskami płynącymi z tego typu przedsięwzięć.

Zobacz również: MODA na dojrzałość [projekt fotograficzny i wystawa] DUŻO ZDJĘĆ

Swoje już dość liczne i ciekawe doświadczenia międzypokoleniowe wykorzystujesz teraz również w ramach inicjatywy „PrzeŁącznik Pokoleń”. Co robicie w ramach tego projektu?

Joanna: To również ciekawa historia, która uzmysławia, że warto angażować się w różne projekty, ponieważ w ten sposób rodzą się kolejne ścieżki. Przygoda zaczęła się od „Dni Uczenia się Dorosłych”, gdzie wspólnie z Moniką Rokitą i Agnieszką Zagórską poprowadziłyśmy webinar na temat wartości uczenia się i poznawania samych siebie, ponownie wykorzystując projekt „Moda na Dojrzałość”. I tak narodził się PrzeŁącznik, w ramach którego prowadzimy warsztaty i szkolenia na temat różnorodności w organizacjach. Różnorodność ta wynika nie tylko z różnic pokoleniowych, ale wszelkich innych, chociażby tych związanych ze stanem zdrowia. Zależy nam na uelastycznianiu obu stron – zarówno pracowników, jak i pracodawców, aby wszystkim pracowało się lepiej i efektywniej.

Nasza codzienność – a tym samym rynek pracy – bardzo szybko się zmienia. W czym dziś wspieracie seniorów? Gdzie leżą wyzwania dla pokolenia silver, a gdzie kryją się ich moce?

Joanna: Na pewno silversi nie mogą zapominać o swoich atutach – umiejętności komunikowania się face-to-face, rozwiązywania problemów, koncentracji na celach i pełnionych rolach, wysokim poziomie angażowania się w powierzone zadania. To, co sprawia im trudność, to szybkie tempo pracy, technologia oraz niedocenianie istotności okoliczności i warunków, na które czasem nie mamy wpływu.

Dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i wspólne szukanie rozwiązań w świecie pełnym wyzwań jest niezwykle ważne. Mam nadzieję, że znajdziecie chwilę, by porozmawiać o międzypokoleniowych wyzwaniach, z którymi mierzycie się w PrzeŁączniku. To może być ciekawa rozmowa.

Galeria zdjęć Babcia Ilona i Wnuczka Ada

Podobał Ci się ten artykuł? Prenumeruj Gazetę Senior i bądź na bieżąco z ważnymi tematami! Zajrzyj do sklepu „Gazety Senior” TUTAJ


Jeżeli interesują Cię dojrzała moda i uroda, zapisz się do Newslettera Gazety Senior  Zapisz się do Newslettera


„Gazeta Senior” – lipiec 2025 [07/2025]: Sprawdź, co w numerze!

Strój kąpielowy dla dojrzałej kobiety [10 kostiumów kąpielowych dla sylwetki po 60.]

Linda Matus
CATEGORIES
Share This