Srebrni modele i ewolucja modelingu dla dojrzałych. Rozmowa z Joanną Głowacką ze SPOT Management 30+

Srebrni modele i ewolucja modelingu dla dojrzałych. Rozmowa z Joanną Głowacką ze SPOT Management 30+

Dobiegły końca prezentacje seniorek i seniorów miesiąca. Akcja ruszyła w maju 2023 roku i zaprezentowaliśmy w sumie osiem osób i historii, które spotykają się w jednym wspólnym punkcie – agencji SPOT Management 30+, czyli agencji modeli dojrzałych i akcji „Senior/ka miesiąca”. W grudniu ruszyło głosowanie na SENIORKĘ lub SENIORA ROKU. Modeling dla seniorów nabiera rumieńców i wciąż zaprasza chętnych do współpracy.

O srebrnych modelach, wymaganiach, wyzwaniach i perspektywach w branży rozmawiamy z Joanną Głowacką, założycielką agencji SPOT Management 30+, agencji dla dojrzałych modeli.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Spotkania z seniorami

Reklama Reklama Amplifon

Linda Matus: Spotkania z seniorkami i seniorami miesiąca były dla mnie bardzo inspirujące. To paradoks, ale moi rozmówcy okazali się z jednej strony nieprzeciętni i wyjątkowi, a z drugiej przyjaźni i bardzo przystępni. A jakie są twoje doświadczenia ze spotkań z seniorami z punktu widzenia właścicielki agencji i dobrego ducha czuwającego nad jej najstarszymi podopiecznymi? Czy to się w jakiś sposób zmieniło w ciągu ostatnich lat?

Joanna Głowacka: Moje spotkania z seniorami są niezmiennie bardzo miłe. Za każdym razem doświadczam spotkania z osobowością, która niesie ze sobą historię, często historię przeplataną różnymi zwrotami akcji. W tych spotkaniach niesamowite jest również to, jak bardzo – wbrew pozorom – osoby starsze potrafią być elastyczne, mają już tę umiejętność odnalezienia się w różnych życiowych sytuacjach, bo życie zmuszało ich do szukania rozwiązań. Z wykształcenia jestem socjologiem i także z tego powodu biografie ludzkie bardzo mnie interesują, a te spotkania są małym studium socjologicznym, co pozwala mi przypomnieć sobie o moich korzeniach związanych z wykształceniem.

Zobacz również: Marta Baranowska. Senior/ka miesiąca [CZERWIEC]

Reklama Reklama MultiSport

Akcja „Senior/ka Miesiąca”

Jakie cele stawiałaś sobie, gdy ruszaliśmy z Akcją „Senior/ka Miesiąca”? Czy udało się je osiągnąć? Czy coś Cię zaskoczyło w tym czasie?

Po pierwszych wywiadach z seniorami miesiąca spłynęło bardzo dużo zgłoszeń, natomiast niektóre z nich były wynikiem niezrozumienia idei przyświecającej temu konkursowi. I muszę przyznać, że moim celem nie była rekordowa liczba aplikacji, ale przede wszystkim promocja dojrzałego modelingu i agencji, która się takim modelingiem zajmuje. Tego rodzaju akcje mają raczej walor wizerunkowy. Pozwalają nam budować relacje zarówno z naszymi modelami (wywiady z seniorami miesiąca dały możliwość zaprezentowania się srebrnym modelom w niekonwencjonalny sposób), jak i otoczeniem, i te dwa aspekty wydają mi się kluczowe.

Ale z „Gazetą senior” pracujemy nie po raz pierwszy i wciąż pamiętam ten pierwszy wywiad, którego udzieliliśmy jeszcze z Tomkiem Augustynem. Efekty tamtej rozmowy były widoczne nawet rok później. Seniorzy trafiali na gazetę np. w poczekalni, czytali i wracali do nas, wysyłając zgłoszenie. Niektórzy z nich musieli przemyśleć sprawę. Wiele zgłoszeń spływało z adnotacją, że czytali wywiad i wreszcie postanowili wysłać zgłoszenie. Dlatego i tym razem spodziewam się, że odzew związany z akcją „Senior/ka miesiąca”  będzie trwał, ponieważ drukowana gazeta żyje bardzo długo, a myśl o wysłaniu zgłoszenia musi dojrzeć. Jestem wręcz przekonana, że echa tej akcji nie zamilkną z zakończeniem głosowania na Seniorkę lub Seniora Roku.

Zobacz również: Iwona Kimstacz. Senior/ka miesiąca [LIPIEC]

Czy takie działania, jak przybliżanie historii seniorów-modeli, są potrzebne? Co wnoszą twoim zdaniem do tej branży?

Oczywiście, że są potrzebne. Po pierwsze, pokazują one, że srebrni modele to ludzie z bardzo różnych środowisk i na różnych etapach życia. To, czym się zajmujemy, gdzie mieszkamy dla rozpoczęcia kariery czy przygody modelingowej nie ma kompletnie żadnego znaczenia.

Po drugie, każdą z tych osób targały pewne wątpliwości np. czy to jest dobry pomysł, czy się nadaję, czy potrafię pracować z fotografem, a także czy cała ta przygoda nie będzie zbyt dużym stresem? Myślę, że to jest ważna wskazówka dla naszych czytelników, że to jest naturalne. Szczególnie dojrzali modele mają poczucie, że ich sylwetka nie jest już idealna, że może rozmiar trochę za duży, wzrost nie ten i to także ich blokuje. O tym wszystkim była mowa w tych wywiadach. To jest piękna ilustracja, że każda z osób, która już coś osiągnęła w ramach dojrzałego modelingu, boryka się z podobnymi wątpliwościami.

Osobiście bardzo podobał mi się wywiad z Wojtkiem Husakiewiczem, który pokazał, jak nasza branża wygląda naprawdę. Konkluzje w nim zawarte są doskonałą wskazówką nie tylko dla osób dojrzałych, ale także dla młodych, a może nawet bardziej dla nich. Otóż Wojtek wskazał na statystykę i prostą regułę, aby coś osiągnąć, trzeba dużo próbować. Jeżeli ktoś jest aktywny i bierze udział w wielu castingach, to ma dużo większe szanse na sukces niż osoba, która tylko czeka na tę jedyną szansę.

Wojtek mówi również o przydatnych cechach charakteru, dystansie do niepowodzeń i umiejętności radzenia sobie z nimi, czyli traktowaniu ich jako elementu codzienności modela bez angażowania w to zbędnych emocji. Szczególnie młodzi ludzie w tej branży powinni przepracować sobie kwestię niepowodzeń, ponieważ to najmłodsi zniechęcają się najszybciej.

Zobacz również: Wojtek Husakiewicz. Senior miesiąca [MAJ]

Reklama Reklama Cyfrowi Debiutanci

Projekt „Moda na dojrzałość”

Senior/ka miesiąca to nie jedyna akcja, w którą się w tym roku zaangażowaliście. Jakie jeszcze projekty realizujecie aktualnie z seniorami?

Zaangażowałyśmy się, a raczej wspólnie z Małgorzatą Drozdowską, fotografką, z którą współpracuję od dłuższego czasu, wymyśliłyśmy projekt pt. „Moda na dojrzałość”, który zakończy się wystawą fotograficzną. Chcemy w nim pokazywać osoby dojrzałe tj. seniorów 60+, ale w taki bardzo modowy sposób, czyli kolorowo, odważnie, niekonwencjonalnie, czasem nawet w sposób przerysowany. Chcemy, żeby ten projekt był radosny i myślę, że ta wystawa ostatecznie taka właśnie będzie.

Przeprowadziłyśmy ogólnopolski casting, do którego zgłosiło się prawie 100 osób, z których wybrałyśmy dwanaście do trzech grupowych sesji zdjęciowych. Każda z tych sesji będzie miała trochę inną scenografię, za nami już jedna z nich. Wernisaż odbędzie się w marcu. Zapraszam serdecznie do śledzenia również tego projektu.

Zobacz również: Sławek Kaczmarczyk. Senior miesiąca [SIERPIEŃ]

Reklama Reklama Gala Noworoczna Brukiewicz

Srebrny modeling bez tajemnic

Jakie są główne wyzwania związane z promocją srebrnego modelingu?

Myślę, że zarówno srebrni modele muszą się trochę dostosować, jak i branża powinna dopasować się do nich. Wszyscy musimy wykonać pewną pracę.

Osoby starsze potrzebują czuć się zaopiekowane. Chcą mieć poczucie, że ktoś się nimi interesuje, dba o nich, jest z nimi w kontakcie. Z kolei w naszej branży reklamowo-marketingowej, gdzie wszystko dzieje się bardzo szybko, nie zawsze możemy poświęcić im wystarczająco dużo uwagi.

Pamiętam wciąż jeden z castingów, w którym nasz model dotarł do samego finału tzn. spotkania, na którym do roli miała zostać wybrana ta docelowa osoba. Casting odbywał się stacjonarnie i online, ról było kilka, więc zaproszono w sumie około 50 kandydatów. Przy tej ilości osób zawsze coś się posypie, ktoś się spóźni, ktoś nie będzie mógł się połączyć. Nasz model został poinformowany, że spotkanie online jest przesunięte i bardzo się zdenerwował tym faktem, bo miał inne sprawy do załatwienia w ciągu dnia. Czasem to, co nam się przytrafia, jest wynikiem splotu okoliczności i myślę, że należy podejść do tego bez zbędnych emocji. Z drugiej strony branża, dyrektorzy castingów powinni brać pod uwagę fakt, że pracując z osobami starszymi, pewna dbałość, szacunek są niezbędne, aby komunikacja z osobami dojrzałymi przebiegała skutecznie.

Zobacz również: Gabriela Radtke-Strzelecka. Senior/ka miesiąca [WRZESIEŃ]

Czy zauważasz zmiany w podejściu do seniorów-modeli w związku z ich rosnącą reprezentacją w mediach i reklamie?

Dotyczy to na przykład branży kosmetycznej. Wiele marek kosmetycznych zmienia swój przekaz reklamowy, a na sesjach zdjęciowych są obecne przedstawicielki wszystkich grup wiekowych. Dla wielu firm, które konstruują swój komunikat do klientów, obecność modeli dojrzałych staje się koniecznością, ponieważ osoby dojrzałe zostały dostrzeżone jako naturalny element rynku.

Zobacz również: Irena Pietrzak. Senior/ka miesiąca [PAŹDZIERNIK]

Jakie są oczekiwania agencji SPOT Management 30+ wobec przyszłych kandydatów na dojrzałych modeli? Jakie konkretne cechy są dziś najbardziej poszukiwane u seniorów-modeli?

Poszukujemy zarówno kobiet, jak i mężczyzn, choć panowie są bardziej pożądani z prostego powodu, mamy ich zdecydowanie mniej w naszym portfolio i z reguły jest ich mniej w branży.

Drugim ważnym kryterium jest wiek, czyli mocne 65+, i to dotyczy zarówno pań, jak i panów. Bo, o ile zgłasza się do nas sporo kobiet w wieku między 50. a 60. rokiem życia, to mniej jest zgłoszeń od osób 65 plus, które mają typowo komercyjną, reklamową urodę.

Przy okazji wspomnę może, jak ważny jest przedział wiekowy 30-40 Iat, tutaj zawsze jesteśmy otwarci na nowe twarze. Ten przedział wiekowy jest bardzo często wskazywany przez dyrektorów castingów, stąd modele w tym przedziale wiekowym są często poszukiwani.

Zobacz również: Grażyna Jasiewicz. Senior/ka miesiąca [LISTOPAD]

Co z osobami z urodą wyłamującą się powszechnie przyjętym standardom? Czy one także mogą szukać szansy w agencji?

Zdarzają się i takie, ale najczęściej poszukujemy osób, które mają tzw. komercyjny wygląd, ponieważ ten typ urody jest najczęściej poszukiwany. Komercyjny wygląd to są harmonijne rysy, ładny uśmiech i przyjemny wyraz twarzy.

Marzysz o karierze w srebrnym modelingu modelem? Jak się zgłosić

Przypomnijmy, jak się do Was zgłosić?

Zapraszam do odwiedzenia strony internetowej www.spotmanagement.pl, gdzie można także obejrzeć zdjęcia naszych modelek i modeli. W zakładce „Become a model” tj. „Zostań modelem” znajduje się formularz zgłoszeniowy do wypełnienia, można tu także dołączyć kilka swoich zdjęć. To jest najlepsza droga, ponieważ przesyłając formularz mamy gwarancję, że zgłoszenie zawiera wszystkie informacje, które są nam potrzebne. Natomiast w przypadku seniorów nie ma problemu, aby swoje zgłoszenie wysłali po prostu na mojego maila joanna@sportmanagement.pl. Powinno ono zawierać krótki opis i ze cztery zdjęcia pokazujące, jak naprawdę wyglądamy, czyli bez zbędnego makijażu, okularów, czy kapeluszy.

Zobacz również: Jolanta Lepionka. Senior/ka miesiąca [GRUDZIEŃ]

Z archiwum „Gazety Senior”: podsumowanie roku 2023

W ramach podsumowania mijającego roku prezentujemy wybrane artykuły z drukowanych numerów „Gazety Senior”, które ukazały się w tym roku. Wybraliśmy treści i rozmowy, które wyróżniły się, stanowiąc swoiste podsumowanie tego, co ważne i interesujące dla społeczności czytelników „Gazety Senior”. Wywiad z Joanną Głowacką założycielką SPOT Management 30+ ukazał się w styczniowym numerze „Gazety Senior” [01/2024] z 13 grudnia br.

fot. Jakub Specylak


Jeżeli interesują Cię te i podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior i bądź na bieżąco! Zapisz się do Newslettera


 

Linda Matus
CATEGORIES
Share This