Zdrowe nogi w podróży: jak uniknąć zakrzepicy i zadbać o krążenie

Zdrowe nogi w podróży: jak uniknąć zakrzepicy i zadbać o krążenie

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że długie podróże mogą mieć poważniejsze konsekwencje zdrowotne niż tylko opuchnięte i bolące nogi. Ważne jest, aby seniorzy wiedzieli, jakie mogą być skutki długiego siedzenia podczas podróży oraz jak można ich uniknąć.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Konsekwencje długiej podróży: Zakrzepica Żył Głębokich (ZŻG)

Zakrzepica żył głębokich występuje, gdy w głębokich żyłach nóg tworzą się zakrzepy, które utrudniają przepływ krwi. Problem ten może nie dawać wyraźnych objawów, czasami to tylko ból i obrzęk kończyn dolnych. Najpoważniejszą konsekwencją ZŻG jest jednak zatorowość płucna, która stanowi zagrożenie życia. Zatorowość płucna pojawia się, gdy zakrzep przemieszcza się do płuc, blokując przepływ krwi i powodując duszność, ból w klatce piersiowej oraz suchy kaszel.

Długie podróże, zwłaszcza siedzenie przez wiele godzin, zwiększają ryzyko powstawania zakrzepów, ponieważ przepływ krwi w nogach spowalnia. Zakrzepy najczęściej tworzą się w naczyniach łydek, gdzie krew płynie wolniej. Brak ruchu i wielogodzinna pozycja siedząca sprzyjają ich powstawaniu. Musimy także wiedzieć, że objawy mogą pojawić się aż do kilku dni po podróży np. obrzęki wokół kostek, ból oraz zaczerwienienie i ocieplenie łydek do gorączki włącznie.

Zobacz również: Żylaki, zakrzepica, obrzęki nóg. Jak sobie radzić?

Zalecenia w podróży dla seniorów i nie tylko

Niektóre osoby są szczególnie narażone na ryzyko zakrzepicy żył głębokich (ZŻG) podczas długich podróży. Do grupy tej należą przede wszystkim seniorzy, osoby z historią zakrzepicy w rodzinie, chorujący przewlekle np. na nowotwory i niewydolność krążenia, pacjenci z nadwagą i otyłością, a także ci, którzy niedawno przeszli operację lub uraz – ostrzega blog lekarkawpodrozy.pl.

Co radzi lekarkawpodrozy.pl, aby zminimalizować ryzyko powstawania zakrzepów? Unikaj ciasnych ubrań, np. pończoch czy skarpetek z ciasnymi ściągaczami, wąskich spodni także w pasie. W trakcie podróży przespaceruj się alejką w samolocie, autokarze, pociągu. Ćwicz na siedząco, najlepsze efekty daje zginanie stopy pod kątem około 30° w tempie 15 powtórzeń na minutę. Wykonaj minimum trzy serie co dwie godziny. Unikaj alkoholu i kawy, ale nawadniaj się – pij dużo wody. Staraj się nie spać na siedząco. Nie krzyżuj nóg. W środkach transportu wybieraj miejsce przy alejce, to szansa na więcej ruchu. Warto przed podróżą zaopatrzyć się w podkolanówki lub pończochy uciskowe.

Zobacz również: Leczniczy ucisk, czyli pończochy uciskowe

Reklama Reklama PolisyTravel

Zdrowy ucisk: kompresja na problemy z krążeniem

Kompresjoterapia jest jedną z najskuteczniejszych metod niwelowania dolegliwości związanych z niewłaściwym krążeniem krwi w kończynach dolnych, bez konieczności stosowania leków. Działa na zasadzie zmiennego ucisku: największy nacisk wywierany jest w okolicach kostki i stopniowo maleje w kierunku uda. Dzięki temu przywraca prawidłowy przepływ krwi i zapobiega jej zastojom w dolnych partiach nóg.

Zobacz również: Co zabrać do sanatorium? [LISTA DO POBRANIA]

Wyroby uciskowe: profilaktyczne i medyczne

W zależności od stopnia zaawansowania problemów z krążeniem i indywidualnych potrzeb, możesz wybrać odpowiedni produkt kompresyjny. Podkolanówki i inne wyroby uciskowe są dostępne zarówno w wersjach profilaktycznych, jak i medycznych.

Zobacz również: Bezpieczne wakacje: uważaj na oszustwa parkingowe! 6 metod na parking

Produkty kompresyjne dzieli się według stopnia ucisku:

  • Profilaktyczna klasa ucisku A: 10-17 mmHg
  • I klasa ucisku: 18-21 mmHg
  • II klasa ucisku: 23-32 mmHg
  • III klasa ucisku: 34-46 mmHg
  • IV klasa ucisku: ponad 60 mmHg

Zdrowotne produkty uciskowe

Na rynku dostępnych jest wiele marek oferujących profilaktyczne i medyczne wyroby kompresyjne skutecznie poprawiające krążenia w kończynach dolnych. Ponadto, są one dyskretne i wygodne w użytkowaniu.

Przykładem produktów profilaktycznych są podkolanówki w wersji „travel”, które oferują ucisk profilaktyczny i są rekomendowane podczas długich podróży. Z kolei podkolanówki I klasy kompresji są idealne przy pierwszych objawach niewydolności żylnej, łagodząc uczucie ciężkich i obolałych nóg. Przy bardziej zaawansowanych problemach warto sięgnąć po podkolanówki przeciwżylakowe II klasy ucisku, które pomagają w leczeniu przewlekłej choroby żylnej, stanów pooperacyjnych i po zakrzepicy etc.

Produkty kompresyjne są skierowane zarówno do kobiet, jak i do mężczyzn oraz dostępne w różnych rozmiarach i wersjach kolorystycznych. W przypadku podkolanówek profilaktycznych wystarczy podanie rozmiaru buta. Dobierając podkolanówki lecznicze należy zmierzyć także obwód kostki, łydki i pod kolanem, aby dobrać właściwy rozmiar.


Jeżeli interesują Cię informacje na temat zdrowia seniorów, zapisz się do Newslettera Gazety Senior i bądź na bieżąco! Zapisz się do Newslettera


 

Linda Matus
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds